Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. mar 2025

Innlegget
Først vil jeg takke interpellanten for at hun løfter fram et viktig tema. Forskning og utvikling er selve bærebjelken i arbeidet med å styrke Norges konkurransekraft, bevare vårt demokrati og utvikle samfunnet vi lever i. Norge investerer betydelige offentlige midler i forskning, og her i Stortinget oppfatter jeg at det er bred enighet om at denne satsingen må videreføres og styrkes. Like viktig er det å legge til rette for at næringslivet øker sin forskningsinnsats. Skal vi lykkes, må akademia, næringslivet og offentlig sektor sammen finne de mest effektive verktøyene for å utløse dette potensialet. Forskning berører alle deler av samfunnet vårt, og det er viktig for meg å si at det har en egenverdi i seg selv. Den frie forskningen er avgjørende for å stille de spørsmålene vi ennå ikke vet at vi trenger svar på. Samtidig er den store forskningsdebatten rettet mot hvordan vi skal styrke Norges posisjon i en stadig mer uforutsigbar verden, øke konkurransekraften og sikre forskningsbaserte utdanninger over hele landet. Arbeiderpartiregjeringen tar disse utfordringene på det største alvor og har klare prioriteringer for å løfte norsk forskning og innovasjon – gjennom å utnytte mulighetene innen datadeling og kunstig intelligens, ved å investerte i nasjonal infrastruktur, gjennom å styrke samarbeidet mellom akademia, næringsliv og offentlig sektor for å stimulere til økt privat forskningsfinansiering, og ikke minst, som det har vært nevnt tidligere her i dag, å videreutvikle sterke, internasjonalt orienterte utdannings- og forskningsmiljøer i Norge. Forskning og utvikling er grunnmuren i et sterkere og mer konkurransedyktig og kunnskapsbasert Norge. Regjeringen vil fortsette å investere i infrastruktur og styrke dette samarbeidet. Slik sikrer vi at Norge ikke bare henger med i den globale utviklingen, men også tar en lederrolle innen innovasjon og kunnskap. Dette er avgjørende for vår velferd, vårt demokrati og vår evne til å møte framtidens utfordringer. Skal vi lykkes, må vi forske mer, samarbeide bedre og tenke større, og det skal vi. Vi har ikke noe valg i den tiden vi lever i. Arbeiderpartiet og Senterpartiet ryddet opp etter Høyres og forrige regjerings økonomiske rot da vi overtok, og vi har opprettholdt et høyt nivå til forskning og høyere utdanning. Der er jeg glad for. Framover skal vi gjøre enda mer, og vi er godt i gang med en halv milliard kroner ekstra til banebrytende forskning. Jeg håper vi får flere slike debatter. Jeg takker interpellanten igjen for initiativet og håper vi vekker interessen for forskningspolitikk også i andre deler av samfunnet vårt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat