innlegg · 24. apr 2025

Innlegget
President: Masud Gharahkhani 1. Stortingets vedtak til lov om endringer i sivilbeskyttelsesloven (sivil arbeidskraftberedskap) (Lovvedtak 46 (2024–2025), jf. Innst. 199 L (2024–2025) og Prop. 11 L (2024–2025)) 2. Innstilling fra finanskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2025 under Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet (økt militær støtte til Ukraina) (Innst. 227 S (2024–2025), jf. Prop. 107 S (2024–2025)) 3. Innstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Sveinung Rotevatn, Grunde Almeland, Ola Elvestuen og Alfred Jens Bjørlo om at Norge skal ta en europeisk lederrolle for Ukraina (Innst. 234 S (2024–2025), jf. Dokument 8:84 S (2024–2025)) 4. Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Lov om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten mellom Parat/YS og NHO Luftfart/NHO i forbindelse med tariffrevisjonen 2025 av Overenskomst for redningsmenn i Bristow Norway (Innst. 233 L (2024–2025), jf. Prop. 65 L (2024–2025)) 5. Innstilling fra familie- og kulturkomiteen Om seksuell trakassering (Innst. 223 S (2024–2025), jf. Meld. St. 7 (2024–2025)) 6. Redegjørelse av kultur- og likestillingsministeren om status i arbeidet med å fremme likestilling og mangfold i alle sektorer 7. Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Silje Hjemdal, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen om å splitte opp og selge NRK (Innst. 169 S (2024–2025), jf. Dokument 8:42 S (2024–2025)) 8. Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kathy Lie, Freddy André Øvstegård, Grete Wold og Mona Fagerås om en uavhengig evaluering av jernbanereformen (Innst. 212 S (2024–2025), jf. Dokument 8:48 S (2024–2025)) 9. Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Mímir Kristjánsson og Sofie Marhaug om en statlig redningspakke for Ryfast (Innst. 201 S (2024–2025), jf. Dokument 8:68 S (2024–2025)) 10. Innstilling fra næringskomiteen om Noregs fiskeriavtalar for 2025 og fisket etter avtalane i 2023 og 2024 (Innst. 219 S (2024–2025), jf. Meld. St. 12 (2024–2025)) 11. Innstilling fra næringskomiteen om Samtykke til ratifikasjon av protokoll av 24. juni 2024 om endring av frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Chile (Innst. 218 S (2024–2025), jf. Prop. 50 S (2024–2025)) 12. Interpellasjon fra representanten Trygve Slagsvold Vedum til næringsministeren: «Statkraft er vårt felles kraftselskap. Selskapet forvalter store verdier på vegne av fellesskapet. Det er viktig med solid kostnadskontroll i et selskap som tjener milliarder hvert år ved å høste grunnrenta fra vannkrafta. Med tilgang til så store verdier er det ekstra viktig å vise tilbakeholdenhet. Eksempler på overdådig pengebruk i Statkraft svekker tilliten. Antall ansatte har doblet seg de siste seks årene, tradere har fått enorme bonuser, og over 50 direktører har flere hundre tusen kroner i billønn, uten krav om å bruke pengene på bil. Senterpartiet mener hovedformålet til Statkraft skal være å bygge ut vannkraft i Norge for å sikre lave og stabile strømpriser. Vil statsråden ta mer politisk kontroll over ressursbruken og ulike avlønningsordninger i Statkraft og sørge for at Statkraft igjen jobber for lave og stabile strømpriser i Norge, ikke bare høyest mulig avkastning?» 13. Referat Presidenten [10:00:14]: Ærede medrepresentanter! Den 13. september 2024 døde tidligere stortingsrepresentant Per A. Utsi fra Tana, Sør-Varanger, 85 år gammel. Han representerte Arbeiderpartiet og Finnmark i tre perioder – som fast møtende fra 1973 til 1977, deretter som direkte innvalgt fra 1977 til 1985. I løpet av denne tiden var han medlem og nestformann i forsvarskomiteen og medlem av energi- og industrikomiteen. Per A. Utsi vokste opp i Tana, i en reindriftsfamilie som også drev med jordbruk. Han fattet tidlig interesse for samfunn og politikk og gikk aktivt inn i AUF. Som 24-åring ble han lokalredaktør for avisen Finnmarken sitt kontor i Vardø og deretter LOs distriktssekretær i Kirkenes. I Arbeiderpartiets stortingsgruppe markerte han seg som saklig, ryddig og kompetent. Etter kort tid fikk han tillit som partiets fremste forsvarspolitiker på Stortinget og hadde vervet som nestformann i forsvarskomiteen i nærmere sju år. Utsi var like fullt en utpreget allmennpolitiker, som partimedlemmer og velgere i hjemfylket følte de kunne kontakte om stort og smått. Ved starten av sin tredje periode insisterte han på å bli flyttet over til energi- og industrikomiteen. Kampen for fortsatt gruvedrift og arbeidsplasser ved A/S Sydvaranger i Kirkenes var en del av motivasjonen for dette. Hans selverklærte hjertesak var Finnmarks industri- og næringsutvikling i bred forstand. Han ville gjennom sin posisjon bidra til trygg kraftforsyning og økt videreforedling i fiskeriene og gi fylkets næringsliv flere bein å stå på. Som sosialdemokrat var han samtidig klar på at tillit til markedskreftene ikke var nok for et fylke som hans og for andre tilsvarende distrikter. Med sin samiske bakgrunn tok Utsi også del i ordskiftet om samepolitikken. Hans linje var det han kalte «ikke særrettigheter, men likerett». Under en kulturdebatt på Stortinget i 1975 pekte han på Finnmark og deler av Nord-Norge ellers som et møtested der den norske, finske og samiske kulturen hadde øvd gjensidig påvirkning på hverandre. Han så dette som positivt og advarte mot en kulturpolitikk som kunne bidra til større isolasjon mellom gruppene. Da Utsi forlot Stortinget i 1985, gikk han over i stillingen som Ombudsmann for Forsvaret og for sivile tjenestepliktige – et embete han innehadde i hele 16 år. Det var en avholdt og høyt respektert politiker og embetsmann som gikk bort sist høst. Vi lyser fred over Per A. Utsis minne. Representantene påhørte stående presidentens minnetale. Presidenten [10:03:50]: Det foreligger tre permisjonssøknader: fra Senterpartiets stortingsgruppe om permisjon for representanten Siv Mossleth i tiden fra og med 28. april til og med 1. mai for å delta på reise til Dusjanbe, Tadsjikistan, i regi av OSSEs parlamentariske forsamling fra Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe om velferdspermisjon for representanten Marian Hussein i dagene 29. og 30. april fra Høyres stortingsgruppe om permisjon for representanten Ingjerd Schie Schou i tiden fra og med 28. til og med 30. april for å delta i Det europeiske folkeparti, EPP, sin kongress i Valencia, Spania Disse søknadene foreslås behandlet straks og innvilget. – Det anses vedtatt. Fra første vararepresentant for henholdsvis Oslo og Østfold, Cato Brunvand Ellingsen og Fredrik Holm, foreligger søknader om fritak fra å møte i Stortinget under henholdsvis representantene Marian Husseins og Ingjerd Schie Schous permisjoner, av velferdsgrunner. Etter forslag fra presidenten ble enstemmig besluttet: Søknadene behandles straks og innvilges. Følgende vararepresentanter innkalles for å møte i Stortinget dagene 29. og 30. april: For Nordland: Trine Fagervik For Oslo: Stina Hassel-Guribye For Østfold: Marianne Klever Næss Presidenten [10:05:00]: Presidenten vil foreslå at det velges fem settepresidenter for Stortingets møte tirsdag 29. april – og anser det som vedtatt. Presidenten vil foreslå Sverre Myrli, Hadia Tajik, Stein Erik Lauvås, Heidi Greni og Roy Steffensen. – Andre forslag foreligger ikke, og Sverre Myrli, Hadia Tajik, Stein Erik Lauvås, Heidi Greni og Roy Steffensen anses enstemmig valgt som settepresidenter for Stortingets møte tirsdag 29. april.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat