Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 16. jun 2025

Bård Ludvig Thorheim
Bård Ludvig Thorheim
Høyre·Nordland

Innlegget

Jeg må minne om at andre land i vårt nordiske kraftsamarbeid har protestert mot den ordningen, og det er mange næringsdrivende som har interesse av å klage dette inn til ESA. Det er nok vesensforskjellig fra den strømstøtteordningen vi har i dag. Regjeringen sier selv i proposisjonen at denne ordningen kan ha påvirkning for både strømpris og nettleie i negativ favør, men man tallfester det ikke. Derimot har THEMA, et analyseselskap som regjeringen selv har brukt flittig, tallfestet hva det kan bety for nettleien til folk. Hva vil statsråden si til folk, som kanskje får økt nettleie med 1 mrd. kr i året på grunn av innføring av norgespris, når man hadde sluppet det med Høyres løsning? Man hadde samtidig kommet bedre ut med tanke på lommeboka for folk med den modellen vi har, for det er klokere offentlig pengebruk.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat