Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 8. jan 2026

Agnes Nærland Viljugrein
Agnes Nærland Viljugrein
Arbeiderpartiet·Oslo

SakRedegjørelse av statsministeren om regjeringens politiske prioriteringer – plan for Norge (Det vil bli foreslått debatt umiddelbart etter redegjørelsen)

Innlegget

I november gikk representanten Raja ut og hadde lyst til å begrave stridsøksen med fagbevegelsen og to millioner organiserte nordmenn. Noen av oss vil jo mene at etter 141 år i konflikt med fagbevegelsen og vanlige folk, var det på tide. De er rett og slett hjertelig velkomne på laget. Problemet er at Venstre dagen etterpå kom med en rekke usosiale kutt, bl.a. i både sykelønn og avtalefestet pensjon, som kan bety 2 000 kr i mindre i måneden i pensjon for dem på AFP. Det er to av de kanskje viktigste sakene vi har for nettopp arbeidsfolk. Derfor lurer jeg på om Venstre kunne oppklart følgende: Synes de selv at å kutte i lønnen til folk som har blitt sjuke, eller å ta pensjonen fra folk som ikke lenger kan jobbe, er et godt frieri til å samarbeide med to millioner fagorganiserte nordmenn?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Agnes Nærland Viljugrein (Arbeiderpartiet) — Replikk · 8. jan 2026 — OverStortinget