Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 29. jan 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Maren Grøthe og Trygve Slagsvold Vedum om å stanse innføringen av ny EU-avgift på drivstoff i Norge (Innst. 58 S (2025–2026), jf. Dokument 8:8 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden var inne på det i sitt innlegg – Senterpartiet er bekymret for at regjeringen varslet i proposisjonen i behandlingen av klimakvoteloven i vår at ETS2 kan føre til økte drivstoffavgifter på opp mot 7,5 kr. Statsråden er også inne på at det er flere grep man vurderer dersom det skal bli tilfellet. Mitt spørsmål til statsråden er egentlig: Vil statsråden garantere at dersom det blir tilfellet på grunn av EUs nye regelverk, vil regjeringen innføre kompenserende tiltak for at norske innbyggere og norske bedrifter ikke skal få så høye drivstoffavgifter i framtiden?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat