Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Agnes Nærland Viljugrein
Agnes Nærland Viljugrein
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen og Seher Aydar om å reversere tidligere svekkelser i arbeidsmiljøloven og styrke tillitsvalgtes myndighet (Innst. 247 L (2025–2026), jf. Dokument 8:157 LS (2025–2026))

Innlegget

Det ble sagt fra høyresiden i denne debatten at det er viktig å sikre balanse. Det skulle man kanskje ikke ha trodd når man hørte forrige taler, men jeg mener heller ikke at det har troverdighet i forbindelse med noe av høyresidens politikk. De har aldri vært særlig opptatt av balanse i arbeidslivsspørsmål. Det ble sagt på talerstolen i denne debatten at FrP er opptatt å anerkjenne det uorganiserte arbeidslivet. Vel, det er oppskriften på mindre trygghet for arbeidsfolk, mindre seriøsitet i arbeidslivet og et arbeidsliv som går i helt gal retning. Det er å flytte makt, for fleksibilitet er ikke fleksibilitet for alle – det er fleksibilitet for arbeidsgiver. Det er helt riktig at vi i dag har regler for arbeidstidsbestemmelser. Det som er viktig, er at vi må ta på alvor de tilbakemeldingene som kommer fra folk ute på gulvet. En av de som representerer dem, er Morten Sandanger i vår komité. Han er en av dem jeg er stoltest av å være kollega med her på Stortinget, for han har vist gjennom sin historie og sin kamp for tariffavtale på McDonald’s at det allerede i dag, i bransjer som hotell- og restaurantbransjen, er langt mellom den teoretiske ideen og idealet om hvordan arbeidslivet ser ut, og hvordan realitetene er på gulvet. Jeg skulle ønske at Høyre og Fremskrittspartiet var litt mer opptatt av å lytte til arbeidsfolks beskrivelser av nettopp realitetene i arbeidslivet, ikke de teoretiske ideene om hvordan det skulle ha vært, for da ville man ha visst at det ikke alltid er balanse overalt. Det er ikke første gang i vår periode at Høyre og Fremskrittspartiet stemmer mot å få mer kunnskap, for til syvende og sist er det det dette forslaget handler om. Jeg synes det er rart, for hvis jeg var dem, ville jeg ha vært engasjert i vilkårene til arbeidsfolk i dette landet. Det er ingen fasit på hvordan vi skal løse det, men det er jo poenget med å utrede det nærmere og ta folks bekymringer på alvor. Jeg vil utfordre høyresiden til å stemme for det, og de burde være med på det, for det handler om å lytte til folk der ute, men tvert imot har høyresiden egentlig allerede bestemt seg for hva løsningene er. De skriver jo i forslagene sine at de vil ha mer liberalisering og mer makt til arbeidsgiver. Det gir mindre sikkerhet for arbeidsfolk og enda mer useriøsitet i arbeidslivet. Arbeiderpartiet vil en annen vei: Vi vil sikre et trygt og rettferdig arbeidsliv. Vi vil ha gode samarbeid på arbeidsplassene mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. Det har vi veldig mange steder i dag, veldig mange steder er arbeidslivet vårt utrolig godt. Partssamarbeidet fungerer veldig bra. Det skal vi ta vare på, og derfor er vi også nødt til å slå ned på det hvis det forekommer utnyttelse av de regelverkene som vi har i dag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat