Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Nikolai Astrup
Nikolai Astrup
Høyre·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg har faktisk forstått at regjeringen ikke har ambisjoner om å vinne skattekonkurransen med våre naboland, men det gjør meg likevel litt bekymringsfull med tanke på skattekommisjonens arbeid og utfallet av det. Skattekommisjonens formål er jo å fremme forslag som skal bidra til at norsk næringsliv har konkurransedyktige rammevilkår. Hvis vi ser på våre naboland, som det er naturlig å sammenligne oss med, og som har velferdssystemer som også er sammenlignbare med det norske, er det helt andre rammevilkår enn det er her. Sverige har 20 pst. selskapsskatt, de har 30 pst. utbytteskatt, og de har ikke formuesskatt eller exitskatt på den samme måten som Norge. Resultatet av det er, som representanten fra KrF også var innom, at norske gründere – ikke de som er rike i dag, men de som håper å skape selskaper som kan bli verdt mye i morgen – reiser til Sverige for å realisere de idéene. Mener statsministeren at det er en bra ting?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat