Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg regner med statsministeren er kjent med uttrykket «the proof of the pudding is in the eating». Med det er det sagt at vi må se på resultatene av den politikken som føres. Det er at 500 mennesker med en formue på over 25 mill. kr har flyttet til Sveits, ifølge DNB. Ifølge Kapital styres nå halvparten av landets formuer for de 400 rikeste fra utlandet. Finansdepartementet anslår at 50 mrd. kr er flyttet ut siden 2021. Det tyder på at selv om statsministeren mener at vi har et konkurransedyktig skattesystem sammenlignet med svenskene, mener åpenbart ikke de som driver virksomhet det, for de flytter. Mitt spørsmål er: Tror statsministeren at det vil være mulig å få til et tverrpolitisk forlik med et uendret skattenivå?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
