Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Hvis det skal være håp om et skatteforlik som står seg, må det gjøres over midtstreken i norsk politikk. De partiene statsministeren da skal inngå et forlik med, er opptatt av at vi skal ha et lavere skattenivå, ikke et uendret skattenivå. Det er altså ingen sjanse for at det kommer til å bli et skatteforlik som står seg over tid, hvis man legger Arbeiderpartiets skatteløfte om et uendret skattenivå til grunn, og det kun skal være vekslinger i et sånt skatteopplegg. Vi er opptatt av at vi skal ha gode rammevilkår for eiere, norsk næringsliv og gründere, men det skal jo ikke folk flest betale prisen for. Tvert om, de fortjener også å få lavere skatt og å få beholde mer av sine egne penger. Spørsmålet er igjen: Tror statsministeren at det er mulig å få til et tverrpolitisk forlik med et uendret skattenivå, eller er han villig til å skrote Arbeiderpartiets skatteløfte for å få til et skatteforlik som faktisk står seg med skiftende regjeringer?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
