Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum om beredskapslagring av diesel og flybensin (Innst. 295 S (2025–2026), jf. Dokument 8:178 S (2025–2026))
Innlegget
Om samfunnet skal fungere sånn vi kjenner det, er vi avhengig av stabile forsyninger. Drivstoff er avgjørende også for arbeidsplassene i hele landet. Denne saken handler om hvordan vi kan sikre Norge drivstoff, også når de ordinære forsyningslinjene er utfordret. Vår jobb er å skape forutsigbarhet i en stadig mer uforutsigbar verden. Norge er, i motsetning til våre naboland, en betydelig produsent av råolje. Raffineriet på Mongstad produserer nå diesel og flydrivstoff på full kapasitet. Erfaringene fra pandemi, krig i Europa og uro i energimarkedene viser at vi må tilpasse beredskapen til den nye geopolitiske virkeligheten. Jeg har jobbet med drivstoffnæringen for å oppdatere regelverket for beredskapslagring. Derfor er jeg veldig glad for at Stortinget har funnet fram til en bred enighet i denne saken. Det er en styrke for saken, og det er en styrke Norge at vi står sammen om det. Vi er enige: Beredskapslagrene må økes for å sikre oss bedre egenberedskap i en krise. Styrking av norsk drivstoffberedskap må gjøres skikkelig. Denne saken handler om store investeringer, praktiske begrensninger og ikke minst ansvarsdeling mellom næringsliv og stat. En betydelig lagerøkning medfører kostnader i milliardklassen bare for å kjøpe inn selve drivstoffet. I tillegg kommer kostnader til å etablere lagre, opprettholde drift og sikkerhet. Vi må vite hva vi gjør, og vi skal gjøre mye, for vi skal sikre vår egen beredskap. Derfor ba jeg om rapporten som kom i mars, som er et godt grunnlag for arbeidet vi nå er i gang med. Derfor har også regjeringen i forslaget til revidert nasjonalbudsjett foreslått 4 mill. kr. til å gjennomføre en ekstern utredning av ulike alternativer. Det er fordi vi har behov for å komme raskt videre. Det er noen forskjeller mellom oss og våre naboland. Våre naboland har 90 dagers lagerberedskap basert på netto import. Det kommer av et EU-direktiv som bygger på IEAs standard. EU har samtidig en ordning der medlemslandene skal lagre det som gir størst volum – enten 61 dagers innenlands forbruk eller 90 dagers nettoimport av petroleum. Som oljeeksportør er det naturlig å planlegge med hensyn til vårt forbruk. Det er derfor lurt å utrede flere alternativer. Vi har selv valgt å ha 20 dager pluss at det finnes kommersielle lagre. Timing er også viktig. I en tid hvor vi har mangel, kan det ikke være sånn at Norge skal bunkre opp. Det kommer til å få opp prisene, men dette arbeidet skal vi starte med nå. Vi skal samarbeide internasjonalt for å få det til, ikke minst for å sikre oss den forsyningen vi trenger.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat