Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum om beredskapslagring av diesel og flybensin (Innst. 295 S (2025–2026), jf. Dokument 8:178 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg synes det er en litt pussig beskrivelse av situasjonen. Her har vi altså samlet enighet om veien videre, det er en bra ting. Og det er jo arbeid som har skjedd før vi kom der vi er i dag, det er en grunn til at vi har den kunnskapen vi har: Det er fordi vi har bedt om den. Så synes jeg at man i ærlighetens navn også burde være ærlig om forskjellene mellom nabolandene våre og oss. Det at vi produserer såpass mye som vi gjør, bidrar også inn i det globale markedet, som vi faktisk er en del av. Dette arbeidet er satt i gang. Vi jobber allerede nå med regelverk, og ikke minst har vi bevilget, eller foreslått bevilget, penger i revidert budsjett. Vi må vite hva vi gjør. Det er ikke bare å trykke på en knapp, og så har vi dette oppe og går. Det er store kostnader, det er store strukturer. Ikke minst samarbeidet med næringslivet har vi styrket, ikke minst med rådet for drivstoffberedskap. I tillegg til det samarbeidet – vi har 20 dager – har vi kommersielle lagre som vi kan benytte oss av i dag, og drivstofftilgangen i Norge er god. Det er viktig å ha med seg.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat