Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Jon Engen-Helgheim
Jon Engen-Helgheim
Fremskrittspartiet·Buskerud

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Stian Storbukås, Anette Carnarius Elseth, Finn Krokeide, Helge André Njåstad og Jon Engen-Helgheim om å utløse opsjon på tre politihelikoptre (Innst. 293 S (2025–2026), jf. Dokument 8:138 S (2025–2026))

Innlegget

Jon Engen-Helgheim (FrP) [20:32:32] (komiteens leder): Det er store beredskapshull i hele Norge. Det avdekkes stadig flere. Vi er på etterskudd i en svært alvorlig situasjon for samfunnet, og primært for politiet. Skytingen på Åsane utenfor Bergen viste tydelig hva som mangler i beredskapen til politiet der. De har sagt at den situasjonen og mange flere kunne vært løst mye mer effektivt og tryggere med helikopterkapasitet. Det er ingen tvil om at politiet trenger dette, og saken er godt utredet gjennom flere omganger. Det er helt umulig å forstå hva vi nå ikke vet om behovet eller anskaffelsene som videre må utredes. Det er også viktig å ta med seg at det haster å gjøre dette av flere grunner. En av grunnene er at det nå foregår et arbeid med planlegging av baser for redningshelikopter i Tromsø. Det er vanskelig å få til det uten en samlokalisering. Når de da ikke vet hva de skal planlegge for, er det fort gjort at toget går før man har planlagt det, og at det blir vanskelig, kanskje umulig, å få inn en fornuftig base for politiet i etterkant. Det er en god nok grunn til å få opp farten i denne saken. Jeg synes det er interessant at Arbeiderpartiet i sine merknader begrunner at de ikke vil gå for dette forslaget med at en sånn beslutning må tas i ordinær budsjettprosess. Det understrekes, og det ble også understreket veldig tydelig av forrige taler fra Arbeiderpartiet. Da kan vi bare gå noen måneder tilbake i tid, da Arbeiderpartiet, utenom ordinær budsjettprosess, utløste opsjon på redningshelikoptre. Så hvorfor er det sånn at politihelikoptre ikke kan utløses utenfor ordinær budsjettprosess, mens redningshelikoptre kan det? Hvis det hadde vært et gyldig argument, er det jo en liten meny av forslag i denne saken å velge i. Dersom man ønsker å gå for dette i ordinær budsjettprosess, er forslag nr. 2 tilrettelagt for det, men det er ingenting som tyder på at Arbeiderpartiet vil gå for det heller. Jeg har også merket meg at Arbeiderpartiets stortingsgruppe og justisministeren har to litt forskjellige begrunnelser for hvorfor man ikke går for det. Jeg lukter at det er vikarierende argumenter, og jeg tror og frykter at regjeringen og Arbeiderpartiet nok en gang er for sent ute og ikke kommer til å komme på banen før toget har gått.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Jon Engen-Helgheim (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 21. mai 2026 — OverStortinget