Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 27. mai 2026

Cecilie Myrseth
Cecilie Myrseth
Arbeiderpartiet·Troms

SakMøte onsdag den 27. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg opplever at spørsmålet går ganske på tvers av flere departementer, men jeg skal svare på det som handler om meg. Jeg tror det er viktig at vi planlegger ut fra 2026, den tiden vi lever i, og de erfaringene vi har ganske nær oss i tidsregning, ikke bare ser tilbake på krig og kald krig. Vi jobber nå med å få enda bedre beredskapslager. Det er viktig for mat, og det er viktig for drivstoff. Vi hadde en sak i Stortinget i forrige uke hvor det var enighet om hvordan vi skal jobbe med drivstoff framover. Det som kom fram i en rapport jeg bestilte fra FFI, som vi fikk nå i mars, er at det at man nå har opprettet lagring av korn, det at vi har en desentralisert struktur på landbruket, også er en viktig del av beredskap når det gjelder mat. Det synes jeg også Høyre burde ta inn over seg når man utvikler sin nye politikk, som jeg har fått med meg at man nå reiser land og strand rundt og gjør.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat