Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Bård Ludvig Thorheim
Bård Ludvig Thorheim
Høyre·Nordland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet

Innlegget

USA bøyde av for Kina over mineraler. Norge har ressursene til å gjøre oss selv og allierte mer selvforsynte og bygge ny industri. Vi må ha med oss markedet. Det innebærer en tilslutning til EUs CRMA, som gir oss tilgang til strategiske prosjekter – på linje med våre naboland –, innkjøpsordninger, minstepriser og støtte av store dimensjoner om det er nødvendig. Jeg viser i denne sammenheng til Høyres mange forslag om dette, og vil ta opp de resterende forslagene Høyre er med på. Norge har allerede strategisk viktige mineraler – silisium, grafitt, titan og kobbermalm –, og Fensfeltet med sjeldne jordarter er av særlig strategisk betydning. Norske private bedrifter står klare til å bygge industri. Det står på regjeringen, om den kan sikre raske, smidige konsesjonsprosesser og se den særegne prioriteten som disse prosjektene har. Det står også på finansiering, men jeg ser at regjeringen gir direktestøtte gjennom både Eksfin og virkemiddelapparatet til datasentre, som ikke har den samme strategiske betydningen som disse mineralene, mens de norske private aktørene ikke får tilgang til det. Da er ikke apparatet godt nok innrettet. Vi trenger ikke et Morrow for mineraler, et helstatlig Gråstein AS. Vi trenger samarbeid med Europa om å reise et industriprosjekt av enorme dimensjoner og stor betydning for vår selvforsyning, og vi trenger myndigheter som gir de nødvendige tillatelsene raskt. Jeg startet med geopolitikken, og jeg avslutter med den: Det kan samtidig ikke være sånn at det er rett fram for eiere fra land som vi overhodet ikke har sikkerhetssamarbeid med, å kunne skaffe seg både lisenser og rettigheter. Derfor er jeg veldig glad for at det har vært dialog med regjeringspartiet Arbeiderpartiet, med Senterpartiet, med mange partier, også Fremskrittspartiet, og på bakgrunn av denne dialogen har jeg gleden av å sette fram to løse forslag som skal sikre mer nasjonal kontroll og kontroll over reelt eierskap.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat