Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Bård Ludvig Thorheim
Bård Ludvig Thorheim
Høyre·Nordland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet

Innlegget

Jeg tar ordet for å kommentere debatten, som jeg egentlig synes er god. Jeg merker at avstanden egentlig ikke er veldig stor. Jeg tenker det er positivt for nettopp de private aktørene som skal utvikle mineralnæringen i Norge, at det iallfall er noenlunde enighet, selv om vi også er uenige om noen spørsmål. Jeg kan også legge til at vi får ha representanten Trond Giske unnskyldt, siden han ikke var på Stortinget i forrige periode, men da foreslo altså Høyre veldig mange av de forslagene som vi nå også står for, men som ikke har blir fulgt opp – så det er ganske konsekvent og konsistent, det vi foreslår. Det spørsmålet jeg synes er interessant for næringskomiteen og Stortinget å fundere over, er: Hva er egentlig de politiske myndighetenes rolle i å tilrettelegge for ny verdiskaping, og særlig i mineralnæringen, som er så viktig sikkerhetspolitisk? Jeg mener det er veldig viktig at vi da løfter blikket. Vi må ha markedet med oss. Det er et samarbeid med Europa og selvfølgelig Canada, USA og Australia – mange vestlige land. Vi kommer ikke videre med Fensfeltet hvis vi ikke har et veldig godt etablert og definert samarbeid med EU og Europa, som jo er det største markedet – og jeg nekter å tro at Island og Liechtenstein har blokkert CRMA-lovgivningen i snart to år i EFTA. Jeg ser at utenriksministeren er til stede i salen, og jeg er helt sikker på at han kan ordne det veldig raskt, eller kommentere det hvis han ønsker. Så er det et annet prinsipielt spørsmål vi har foran oss, som jeg føler Arbeiderpartiet er i ferd med å erkjenne mer og mer etter Morrow og mange satsinger som ikke har gått så godt, og det er at privat kapital må være i front, og så kan staten støtte opp under prosjekter som de private er villige til å tape pengene sine på. Da står man igjen med reguleringer og sikkerhetshensyn, som er en veldig konkret statlig oppgave som vi må gjøre godt, og også støtteordninger. Hadde man ønsket et statlig deleierskap på Fensfeltet, har vi allerede et instrument som heter Siva, som skal fremme industriutvikling i Norge. Det er en liten sak å justere lite grann på mandatet der.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat