Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Samtykke til ratifikasjon av frihandelsavtale mellom EFTA-statene og Ukraina av 8. april 2025 (Innst. 407 S (2025–2026), jf. Prop. 47 S (2025–2026))
Innlegget
Høyre er enig med flertallet i denne saken, så jeg ville egentlig ta ordet for en beslektet sak, som representanten Giske nettopp var innom. 29. mai, altså rett før helgen, ble det i statsråd bestemt at ansvaret for bilaterale handelsavtaler flyttes fra Nærings- og fiskeridepartementet og legges til Utenriksdepartementet. Det er helt riktig at det er opp til regjeringen å organisere arbeidet slik de vil. Samtidig er det interessant for oss på Stortinget å bli orientert om hvordan man tenker rundt det. Jeg så ikke at utenriksministeren tegnet seg, så det var ikke mulig å ta det som en replikk. Jeg vil derfor gjerne ta noen spørsmål om det fra talerstolen. Det ene er hva man har tenkt bak den beslutningen: Hva er fordeler og ulemper ved å ha det i Nærings- og fiskeridepartementet i forhold til konstitusjonelt under utenriksministeren, slik det blir nå? I media vises det også til at arbeidet med næringsfremme er lagt til Utenriksdepartementet. Jeg er ikke sikker på om det tilfellet, men det vil sikkert utenriksministeren kunne avklare. På samme måte der, hvis det er tilfellet: Hva er fordeler og ulemper ved det, og kan man redegjøre for hvordan regjeringen tenker at dette skal styrke Norge når det gjelder handelspolitikken?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat