Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet
Innlegget
Først vil jeg takke komiteen for et grundig arbeid på mineralfeltet og for den brede deltakelsen på departementets mineralseminar forrige uke. Jeg tror det er bra at vi sitter på felles kunnskap og forståelse når vi i fellesskap også skal utvikle denne viktige næringen. Norge er en viktig industrinasjon. Vi har mineralene, vi har prosesskompetansen, og vi har råvarene, så vi har alle muligheter til å lykkes. Men det er også i et krevende landskap. Kritiske mineraler er strategisk viktige ressurser for forsvar, for grønn industri og for forsyningssikkerheten, og vi har et ansvar for å forvalte dem på en måte som både sikrer nasjonal kontroll, og som kommer fellesskapet til gode. Nettopp derfor har jo Arbeiderpartiet prioritert denne næringen nå når vi har vært i regjering noen år. Vi har utarbeidet en mineralstrategi som setter klare ambisjoner for at vi skal utvikle verdens mest bærekraftige mineralnæring, og vi har fulgt opp strategien vår. Vi har lagt fram en ny minerallov som skal bidra til raskere realisering av mineralprosjekter. Den ble vedtatt i Stortinget i fjor, og den svarer i stor grad på mange av de mindretallsforslagene som foreligger i innstillingen. Vi er nødt til å få realisert flere prosjekter, og derfor er det bra at man også tar så stort eierskap til feltet i Stortinget. La meg derfor begynne med forslaget om et statlig mineralselskap. Jeg støtter det som foreligger i innstillingen, også for å se hvordan staten kan bidra mer til best mulig ressursutnyttelse i mineralsektoren, også dette med å se på tilgangen på kapital. Det er også viktig for en næring hvor vi vet at kapital er en veldig kritisk og krevende faktor, og vi må forstå om og hvordan eventuelle utfordringer holder disse investeringene tilbake. Og dette er ikke bare en norsk utfordring, det er en internasjonal utfordring. Hensynet til nasjonal kontroll ivaretas primært gjennom regulering. Sikkerhetsloven, den nye mineralloven som nå trer i kraft om en måned, og det pågående arbeidet med en ny lov om investeringskontroll gir samlet sett et godt fundament også for å sikre nasjonal kontroll. Jeg kan også si at Forskningsrådet og Prosess21 allerede er i gang med en helhetlig kartlegging av de norske strategiske verdikjedene, og det vil være et viktig bidrag i det videre arbeidet. Vi støtter også forslagsstilleren fra MDG om også å ha fokus på gjenbruk. Så til dette med CRMA, for her ber man også om å komme tilbake til en vurdering. Det trenger vi ikke. Vi har allerede meldt inn til EU at vi skal innlemme den forordningen. Men det er også viktig at de andre EØS-landene er enige i det, og det er ikke mulig å ha samtaler med mine internasjonale kollegaer uten at vi snakker om mineraler. Derfor er Norge med på alle de prosjektene og løpene som nå går internasjonalt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat