Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Cecilie Myrseth
Cecilie Myrseth
Arbeiderpartiet·Troms

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet

Innlegget

Først takker jeg også for en god og viktig debatt her i salen. Jeg er helt enig med representanten Thorheim i at vi langt på vei er enige om mye. Det er bra ikke bare for næringen, men for det arbeidet regjeringen gjør, både i inn- og utland, at man er så tydelig på det. Bare til et par av de tingene som kommer: Hva skjer i EU med CRMA? Det som i hvert fall er et faktum, er at Norge meldte inn vår posisjon i mai 2025, og det er nå gjort, men alle EØS/EFTA-statene må gjøre det samme før vi kan ta den tilbake til Stortinget. Det kan man tro på eller ikke, men det er nå sånn det er. Arbeidet med CRMA har høy prioritet for regjeringen, og vi jobber også veldig tett med EFTA-sekretariatet og de andre EØS-landene, med mål om å innlemme dette så fort som mulig. Så til disse internasjonale initiativene: Markedet er jo selvfølgelig helt avgjørende, hvordan det ser ut, hvis man skal sikre lønnsomhet i prosjektene. Også her er Norge på ballen. Vi jobber både med minstepriser og internasjonalt samarbeid. Den dialogen har vi, sammen med Europakommisjonen, med andre land. Det er amerikanske initiativer på flere områder, og det er mange internasjonale diskusjoner på dette. Det er jo fordi vi anerkjenner at Europa er sårbar for dumping av priser fra andre land. Her er Norge på ballen. Vi er med i de foraene, vi er med i de samtalene, fordi Norge er et viktig, strategisk mineralland, også for våre allierte. Veldig mange av de rundene som går i salen nå, handler om at vi skal gjøre ting enklere, få til bedre reguleringer, få til ting raskere, men det er jo nettopp det som kommer i mineralloven, som trer i kraft om akkurat én dag under en måned. Det tenker jeg er en bra ting, både det med samordningsplikt og en del av de andre tingene som ligger der. Det at vi kommer med forskrift om nasjonal kontroll i løpet av høsten, har vi også varslet tidligere, og det er også en del av vedtaket til flertallet i Stortinget i dag. Poenget mitt er at regjeringen er på ballen. Så må man gjerne si – det er jo et privilegium som opposisjonen har – at ting går for sakte, at vi burde gjort mer, og at det egentlig er andre partier som har kommet med de initiativene. Jeg vil bare minne om det dramaet som skjedde rundt innføringen av mineralloven i fjor. Det var i hvert fall ikke Arbeiderpartiet som var på vei til å sette nasjonale interesser i fare. Det var det andre partier som gjorde, men heldigvis – også takket være stemmer fra Fensfeltet – fikk man snudd om på det, og vi får nå på plass en viktig, god minerallov som også ivaretar forenkling og nasjonale interesser på en veldig god måte.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat