Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Cecilie Myrseth
Cecilie Myrseth
Arbeiderpartiet·Troms

SakInnstilling frå næringskomiteen om Endringer i støtteprosessloven (gjennomføring av revidert prosedyreforordning) (Innst. 341 L (2025–2026), jf. Prop. 87 LS (2025–2026))

Innlegget

Det er jo også noe som handler om å ha respekt for at man er uenige, for det er altså det man er i denne saken. Så er spørsmålet: Hvordan skal regjeringen agere i ulike saker framover om man ikke skal kunne stole på de vurderingene som gjøres av lovavdelingen, som er der for å gi oss de faglige vurderingene, for at vi skal kunne gi riktig informasjon og ikke minst basere sakene som vi leverer til Stortinget, på riktig grunnlag. Det mener jeg er utrolig viktig, og i denne saken er man helt klar på hva som er vurderingen til lovavdelingen. Det er ikke sånn at man her har endret mening, som det sies. Det har ikke vært fattet en endelig beslutning tidligere, før nå. Nå ble saken tatt opp igjen av regjeringen, og dermed har vi også fått den endelige vurderingen til lovavdelingen. Det mener jeg er viktig. Så ligger det jo under her at det er forskjell på hvordan vi ser på tilknytningen vår til EU – om man er for EØS, om man vil reforhandle EØS-avtalen, om man er for eller imot EU. Regjeringen helt tydelig: Vi følger opp EØS-avtalen, vi styrer på grunnlag av EØS-avtalen, og det er det vi gjør. Det tenker jeg at det også burde være respekt for når vi diskuterer disse sakene. Når vi fremmer denne typen saker, handler det om at vi mener det er riktig. Det handler ikke om en frykt for en eller annen som sitter i Brussel, eller at vi ønsker å snikinnføre EU i Norge, som det har vært mange påstander om. Det handler rett og slett om å sikre like konkurransevilkår for norske bedrifter på vårt felles hjemmemarked, som er det indre markedet. Og i denne saken spesifikt: Hver gang vi snakker om en eller annen sak som handler om å følge opp EØS-avtalen, eller om å gjøre det, så kommer det som om det handler om en stor EU-debatt. Dette handler om å gjøre det enklere, forenklinger for norske bedrifter, for norske aktører, det å få raskere avklaringer på saker som ligger til klagebehandling. Det handler også om at man må gi informasjon om det er en sak som man er usikker på, som i den saken som det har blitt vist til tidligere. Det er viktig for å sikre både åpenhet og tillit til offentlige støtteordninger som man har. Det tror jeg vi alle sammen burde ha stor interesse av at vi faktisk får til. Denne saken handler altså om det som er lagt fram, og vi kommer til å fortsette å stole på de faglige vurderingene vi får, når vi skal legge grunnlag for saker vi sender til Stortinget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat