Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harry Valderhaug, Ida Lindtveit Røse og Jorunn Gleditsch Lossius om besøksbidrag som et fast beløp (Innst. 433 L (2025–2026), jf. Dokument 8:269 L (2025–2026))
Innlegget
Det er mange som møter turistene ansikt til ansikt hver eneste dag, også de som ser seg nødt til å sette opp skilt med «tourists go home» fordi utfordringene og trykket blir for stort. Det er for mye å bære for både enkeltpersoner og kommuner alene. Det er det denne saken handler om. Jeg merker meg at det tas nok en omkamp, nå fra KrF, i en sak som skal tre i kraft fra 1. juli. Det er jeg veldig glad for, og jeg er veldig glad for at flertallet i Stortinget forholder seg til enigheten vi har inngått. Det er veldig bra, og også for utviklingen av næringen, at vi gjør det på samme vilkår som man gjør når man utvikler reiselivet i andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Det er altså rundt 183 000 som jobber i reiselivet, og veksten kommer – men den kommer også med noen utfordringer. Jeg ønsker vekst i næringen, men jeg ønsker riktig vekst, en vekst på flere områder enn der det er mest press. Da må vi legge til rette for det. Da må vi ta ned presset på fellesgodene, tilgang til stier, offentlige toaletter og søppelhåndtering. Det er ikke rettferdig at disse utgiftene skal betales av lokale innbyggere alene. Også turistene, de som kommer på besøk, skal være med på å håndtere dem. Det er ikke hotellene eller Airbnb-vertene som skal betale dette, men de som kommer på besøk, også de som nå kommer på besøk med cruise. Tilliten mellom lokalbefolkning, næring og besøkende er ikke noe vi kan vedta i denne salen. Det er noe som kan smuldre opp fort og ta lang tid å bygge opp igjen. Det er det denne saken handler om, og det er viktig at vi nå får ordningen på plass. Det handler om å ta vare på lokalsamfunnene våre, og det forstår jeg ikke at KrF ikke er mer opptatt av. Man burde også snakke med de organisasjonene og aktørene som har vært imot denne ordningen hele tiden, som har drevet flere omkamper om den. Man burde også brukt like mye tid på å snakke med lokalsamfunnene som i år etter år, også med borgerlig regjering, jobbet for å få på plass denne ordningen. Nå kommer den endelig, og hva er det man sier? Ikke utsett innføringen av denne ordningen, nå må vi få den på plass – og så er det allerede vedtatt at det er begrensninger på hvem som kan innføre den. Det var en del av forliket i fjor, det skal evalueres om tre år. La oss nå ikke få en ordning som er så byråkratisk som man vil få med forslaget fra KrF. For det man glemmer å si, er at alle som har fast beløp rundt om i Europa, i hvert fall de som jeg kjenner til, også har mange ulike satser på ulike deler av året, i ulike deler av sitt land, som er mye mer krevende å forholde seg til.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat