Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Nikolai Astrup
Nikolai Astrup
Høyre·Oslo

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Det blir nesten absurd når man hører representanten Vik, som fremstiller det å be om en ekstern kvalitetssikring av 35 mrd. kr av skattebetalernes penger som en begravelse for Høyres økonomiske ansvarlighet. Poenget er at det er det motsatte. Det er nettopp fordi vi er opptatt av økonomisk ansvarlighet at vi mener at dette prosjektet må være så solid som det bare kan, for vi har ikke råd til at det går galt. Det er grunnen til at staten har krav om å gjennomføre ekstern kvalitetssikring. Statsråden sier at det ikke er nødvendig å gjennomgå ekstern kvalitetssikring, fordi det er et støtteprogram. La meg igjen friske opp hans hukommelse og lese fra Finansdepartementets rundskriv nr. 108/2025, hvor det står: «dersom staten bidrar med hel eller delvis finansiering eller garanti av prosjektet». Det er jo definisjonen på et støtteprogram. Derfor er det ganske pussig at statsråden insisterer på å overdramatisere hva dette forslaget fra Høyre egentlig handler om. Statsråden er opptatt av at dette prosjektet er utredet på alle bauger og kanter. Da burde han ikke ha noe å frykte. Det burde være i hans interesse at vi nettopp er helt sikre på at vi har tatt ned risikoen der det er mulig, og økt oppsiden der det er mulig, gjennom innretningen på programmet. Så garanterer statsråden for at vi ikke skal bruke en krone mer enn 35 mrd. kr, på dette. Det er jo ikke sant, for når vi har stilt spørsmål til departementet om beløpet skal inflasjonsjusteres frem til byggeperioden, inkludert byggeperioden eller i hele støtteperioden – forskjellen på dette er 20 år – svarer departementet at det vet de ikke. At alt er utredet på alle bauger og kanter, kan ikke være helt sant når man ikke klarer å svare på helt enkle spørsmål fra Stortinget. Derfor må dette kvalitetssikres, slik at vi øker risikoen for at dette går bra. Det bør være i alles økonomiske interesse. Så er det noen som har forsøkt å dra paralleller til Melkøya. Det er, med respekt å melde, helt useriøst, for Melkøya var halvveis i løpet da det ble foreslått å snu. Det var tildelt og inngått kontrakter for mange milliarder kroner. Her har vi fremdeles tid til å gjøre dette. Vi har ikke foreslått verken å snu, utsette eller stanse prosjektet, vi har rett og slett foreslått at det skal gjennomføres en ekstern kvalitetssikring, som ikke vil forsinke prosjektet, fordi støtten ikke skal tildeles før tidligst om to–tre år, og vi runder antakelig 2030 før det er aktuelt å begynne å bygge. Så til Merkesdal. Dette handler ikke om at vi er de som tror at vi kan fly. Det er det motsatte. Det er regjeringen som tror at den kan fly uten å være pilot. Vi ønsker å sikre oss at flyet både tar av og lander trygt, slik at leverandørindustrien og resten av kysten kommer styrket ut av dette. At ikke Arbeiderpartiet vil være med på det, mener jeg er meget spesielt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat