Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Cecilie Myrseth
Cecilie Myrseth
Arbeiderpartiet·Troms

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Erling Sande og Bent-Joacim Bentzen om videreføring av Innovasjon Norges desentraliserte struktur (Innst. 424 S (2025–2026), jf. Dokument 8:267 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg er enig med forslagsstilleren i at Innovasjon Norge er en viktig aktør i det næringsrettede virkemiddelapparatet, og selskapet skal bidra – og bidrar – til næringsutvikling, omstilling og verdiskaping i hele landet. Det er derfor viktig at Innovasjon Norge er tett på næringslivet, så man kan følge opp forutsetningene for vekst og innovasjon i alle deler av landet. Men det er også viktig at det er litt sammenheng mellom liv og lære når man gjør vedtak i denne salen, for vedtak har også konsekvenser. Derfor er det behov for å rydde litt i premissene for dette forslaget. Det hevdes at Innovasjon Norges omstilling etter budsjettkuttene vil innebære en betydelig sentralisering. Det er jeg ikke enig i. Selskapet må selvfølgelig forholde seg til disse budsjettkuttene, som får betydning for de ulike funksjonene, også for ansatte. Derfor står man nå i en krevende omstilling i Innovasjon Norge. Dette følger vi også opp så godt som mulig fra eiersiden. Men det får altså konsekvenser når man kutter, og det er ikke mulig å drive med koordinering eller å gi informasjon når kutt også kommer direkte i Stortinget. Dette må også partiene som bidrar til kutt, ta ansvar for. Det er viktig at vi har tungen rett i munnen når vi diskuterer denne saken. Denne omstillingen er ikke enkel. Det er viktig at vi nå bruker de ressursene som finnes, best mulig, og det er et ansvar som også ligger til selskapets styring. Det hevdes at regjeringen har lagt føringer for endringsarbeidet, som svekker distriktene. Det er også feil. Men kutt får altså konsekvenser. Det innebærer reduserte oppdragsmengder, noe som ikke bare kan følges opp med å kutte i stabsstillinger på hovedkontoret i Oslo. Innovasjon Norge gjennomfører denne omstillingen og nedbemanner med rundt 100 årsverk. Det er i all hovedsak frivillig avgang, og det er viktig å ha med seg. Selskapet lanserte sin nye organisasjon i mai, hvor gjenværende ressurser er organisert mest mulig hensiktsmessig for å ivareta samfunnsoppdraget. Selskapet har fremdeles kontorer i alle deler av landet og legger vekt på å være tett på næringslivet i alle regionene, for det er riktig at kapital og kunnskap og kompetanse ikke er likt fordelt i landet. Derfor er også regjeringen opptatt av at vi skal ha et virkemiddelapparat. Diskusjonen om vi skal bruke penger på virkemidler eller ikke, foregår også i Stortinget, og her er det store ulikheter mellom partiene. Jeg er opptatt av at vi skal bruke de pengene vi har, riktig og best mulig, så de kommer eksportbedrifter og ikke minst gründere og oppstartsbedrifter over hele landet til gode. Derfor har vi også satt i gang et større arbeid for å se på helheten i virkemiddelapparatet. Jeg har tillit til den jobben som gjøres, men jeg minner igjen om at når man kommer med kutt, også i Stortinget, får det konsekvenser. Det må man ta med når man gjør vedtakene, ikke bare i etterkant.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat