Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Agnes Nærland Viljugrein
Agnes Nærland Viljugrein
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (utvidet arbeidsulykkesbegrep og tydeliggjøring av bevisbyrden) (Innst. 443 L (2025–2026), jf. Prop. 93 L (2025–2026))

Innlegget

Det kan ikke være tilfeldig at det er korpsmusikk utenfor, for feiringen er på en måte allerede i gang, sånn som representanten Unneland spurte om. Det lover jo godt for stemningen i salen her nå. Det jeg vil gjøre, er å takke for en veldig god debatt, for alle de innleggene som har bidratt med eksempler fra det virkelige arbeidslivet, og ikke minst for oppslutningen om endringer i yrkesskaderegelverket. Jeg er stolt over at Stortinget i saker som dette klarer å finne sammen, og at det er den enstemmigheten som får stor betydning når sakene nå skal til vurdering der ute. I debatten har det vært løftet utålmodighet over at regjeringen må levere videre på politikk for arbeidstakere som blir skadet eller syke som følge av arbeidet sitt. Arbeiderpartiet deler selvfølgelig den utålmodigheten. Vi har allerede varslet at vi vil legge fram en ny yrkessykdomsliste og nye kriterier for å ta inn sykdommer på den listen. På den måten trenger vi ikke lenger å ta dette til Stortinget hver gang det kommer ny kunnskap på bordet, men kan kontinuerlig sørge for at listen er faglig forankret og oppdatert. Vi sørger også for en sikkerhetsventil for sykdommer som ikke blir dekket av denne sykdomslisten, og vi skal følge opp alle de utfordringene som kommer ved yrkesskade og hjemmekontor. Jeg har forståelse for alle dem som kunne ønske seg tilbakevirkende kraft i disse sakene. Samtidig skal vi ha respekt for at det er arbeidsgiverne som i disse sakene bærer kostnadene som økt forsikringspremie medfører, og at forutsigbare lovendringer krever at det er mulig å forutsi de konsekvensene som de fører med seg. Arbeiderpartiet er utålmodige etter å sørge for at det nye regelverket trer i kraft, og vi er glade for at Stortinget har valgt å hastebehandle denne saken, sånn at det kan komme på plass så fort som mulig. Men vi har tenkt å forsvare endringene, også om de medfører økte kostnader ved at flere får rett til erstatning. På den måten er vi egentlig overbevist om at balansen gir nødvendig forankring til det nye regelverket og forståelse for de endringene som nå kommer, og samtidig ivaretar arbeidsfolk på best mulig måte. Stortingets sedvane er rett og slett at de lovene vi vedtar, skal gjelde for framtiden, og det synes jeg det er ryddig at vi fortsetter med. Men jeg vet at det er mange som de siste årene har tatt tunge kamper uten å ha rett til yrkesskadeerstatning. Jeg vil at dere skal vite at selv om disse lovendringene ikke endrer deres saker, har de kampene dere har tatt, aldri vært forgjeves, for uten de kampene hadde vi ikke kunnet vedta så tydelige og gode regler som vi gjør i dag. De kommer nettopp takket være dere, så jeg vil takke dere stort for de kampene dere har kjempet. Jeg vil takke alle igjen som sitter på galleriet og følger denne debatten. Det har betydd utrolig mye i denne saken, og i dag er det dere som får seieren til slutt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat