Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i støtteprosessloven (registreringsplikt) (Innst. 441 L (2025–2026), jf. Prop. 91 L (2025–2026))
Innlegget
Jeg tror vi alle er enige om behovet for denne loven, det registeret som skal komplementeres enda mer, og støtteordninger. Det er vel og bra, og jeg tenkte heller å bruke tiden litt på de gjennomslagene som Høyre har fått. Jeg er veldig glad for at det er så mange partier som har støttet opp om det. Det er to romertallsvedtak som særlig går på at vi ikke må legge større administrative byrder på små og mellomstore bedrifter, og at statsforvaltningen driver effektivt og bruker digitale løsninger når de skal etterleve den registreringsplikten som utvides noe. Jeg vil bare si litt om bakgrunnen for det, for vi gjør mye lovarbeid i denne salen. Naturlig nok skal ikke lovene være for detaljerte for den videre anvendelsen, men jeg ser stadig vekk at det kanskje gjøres litt for mye i forskriftsarbeidet. Forskriftene blir for omfattende. Det er regjeringsrundskriv som presiserer, det blir en jungel av regelverk både fra statsforvaltningen og i kommunene, og dette har mange uheldige konsekvenser. Det blir rett og slett en regelbyrde som gjør det veldig vanskelig å drive politikk. Derfor er det viktig for oss å understreke de prinsippene. Bare noen eksempler: De siste fem årene har det blitt 6 000 flere sysselsatte i sentralforvaltningen. I en tid hvor vi har fått kunstig intelligens og utrolige verktøy for digitalisering, er det altså en økning i antall ansatte i sentralforvaltningen tilsvarende en mellomstor norsk kommune. Utviklingen burde jo gått den andre veien. Det er noe med den regelverksutviklingen som går altfor raskt og blir for omfattende, og som hindrer gode løsninger. Derfor er det viktig å understreke dette i lovarbeidet. Jeg vil også si at det er et forslag vi ikke fikk flertall for, og det er Høyres politikk om at hver gang en ny regel innføres, for eksempel en forskriftsparagraf, bør man ta ut tre gamle. Den politikken kommer vi til å føre når vi kommer i regjering. Jeg tar opp det omtalte forslaget.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat