Innlegg · 17. jun 2026

Bård Ludvig Thorheim
Bård Ludvig Thorheim
Høyre·Nordland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))

Innlegget

Dette forslaget bærer preg av at de som har fremmet det, ikke var med på å sette ned avgiftene. Jeg tror at noe av bakgrunnen er at man ønsker å fokusere på andre ting enn de positive sidene ved avgiftsletten. Drivstoffprisene har sunket, som forventet, i snitt. Jeg har snakket med både skogsarbeidere og fiskere som er veldig glad for at det var partier som tok ansvar under den situasjonen – ifølge Det internasjonale energibyrået den største energikrisen vi har hatt – og ga dem forutsigbarhet i deres daglige virke. Det er vanskelig for dem å planlegge for at verdens største energikrisen skal oppstå, og det gjelder også mange bilister i distriktene som har hatt en forutsigbarhet i hverdagen sin. Som det er nevnt tidligere her, har vi offentlige myndigheter som skal følge med på at det ikke tas profitt der det ikke skal gjøres. Dersom det kommer fram rapporter som tyder på at dette har vært gjort feil, vil vi selvfølgelig følge opp det, men vi ser ikke grunn til å støtte de forslagene som ligger framme nå.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat