Replikk · 17. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Lars Haltbrekken, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Marthe Hammer og Mirell Høyer-Berntsen om kontroll av drivstoffkjedene og deres prissetting (Innst. 446 S (2025–2026), jf. Dokument 8:274 S (2025–2026))
Innlegget
Det er kanskje viktig og greit å minne om at når man gjør vedtak i Stortinget, må man også finne inndekning for dem. Vi har nettopp fått på plass en avtale rundt revidert budsjett, vi fikk det også på plass for budsjettet i fjor, og jeg tenker det er viktig at når man gjør den typen vedtak, får alle andre spørsmål komme i ulike settinger i Stortinget, men det er ikke noe mål i seg selv å øke avgifter. Det er et mål å føre en rettferdig politikk, både for folks lommebok, for klima, for natur og for fordeling, og det er jeg fornøyd med å være en del av et lag som gjør, også flertallet her i Stortinget.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat