Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Jon Engen-Helgheim
Jon Engen-Helgheim
Fremskrittspartiet·Buskerud

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av ressursbruk og effektivitet i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) (Innst. 445 S (2025–2026), jf. Dokument 3:6 (2025–2026))

Innlegget

Rapporten og den påfølgende komitébehandlingen viser at vi står i en veldig alvorlig situasjon, og at det har vært store, store svakheter. Det viktige nå er at vi lærer av saken. Der er jeg svært usikker på om regjeringen har skjønt alvoret tilstrekkelig. Denne saken handler om flere ting, bl.a. at det tok urovekkende lang tid før signaler om situasjonen ble tatt på alvor og fulgt opp. Det har vært svak og utydelig styring, og økte oppgaver har gått på bekostning av andre viktige oppgaver. Dessverre er det mulig å se klare likhetstrekk mellom det som framkommer i rapporten og denne saken, og det hele politiet står i i dag. Politiet har gjentatte ganger varslet om tilsvarende forhold, men da er det ikke bare for ett organ, det er for hele politiet. Hvis vi går tilbake til juni 2025, kom Riksrevisjonen med en annen rapport om ungdomskriminalitet, som peker på manglende forebygging og manglende tilstedeværelse fra politiet. Politiet mener selv at det kommer av manglende ressurser. I april 2026 var politimesteren i Oslo ute og kom med en kraftig advarsel og sa at det er begrenset hvor lenge de kan stå i dette uten at konsekvensene blir for store. Hun sa bl.a. at det ulmer under overflaten, og at man har problemer med å ivareta hovedstadsoppdraget på grunn av ressurssituasjon. Vi ser jo resultatene. I juni, altså inneværende måned, ble det klart at Forsvaret må settes inn for å løse politioppgaver i hovedstaden. Da viser dette at vi har en tilsvarende situasjon i hele politiet som det rapporten viser for PST. Det burde jo fått alarmklokkene til å ringe for lenge siden. Under denne regjeringen har antallet operative politifolk, altså IP3- og IP4-personell, gått ned med hele 700. Det rapporterer regjeringen selv på FrPs budsjettspørsmål. Det er selvfølgelig veldig alvorlig å stå i. Jeg vil bare avslutte med at det er urovekkende å høre Støre ikke ta alvoret tilstrekkelig på alvor. Han sier at andre partier heller ikke har bevilget mer penger. Men saken handler jo om at det er regjeringen som sitter på denne informasjonen. Nå har det kommet en hemmelig rapport for å belyse hva som har gått feil, og det er regjeringen som har den informasjonen som ikke vi har hatt, og som burde tatt ansvaret. Hvis regjeringen ikke forstår det, har man ikke forstått alvoret i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat