Innlegg · 19. jun 2026

Ingrid Liland
Ingrid Liland
Miljøpartiet De Grønne·Oslo

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Oda Indgaard og Frøya Skjold Sjursæther om å dele ut statens inntekter fra klimaavgifter til befolkningen (Innst. 458 S (2025–2026), jf. Dokument 8:256 S (2025–2026))

Innlegget

De siste månedene har vi sett hvordan fossilavhengigheten gjør norsk økonomi sårbar. Vi har sett hvor enkelt det er for petrostater å skape krisestemning i norsk næringsliv og i denne salen, og hvordan dette fører til kortsiktig politikk. I en ustabil verden med akselererende klimakrise er det avgjørende at dette stortingsflertallet og det rød-grønne flertallet som lager budsjetter sammen, får oss ut av fossilavhengigheten. Både folk og bedrifter må bli mindre sårbare for svingninger i oljeprisen, og vi er nødt til å kutte utslipp, sånn at vi begrenser skadene fra et kaotisk klima. Måten vi gjør det på, er å få opp farten i omstillingen til fornybar energi. I går kunne vi lese nyheten om at det kommer nedskaleringer av fornybarsatsingen, og det er musikk i ørene for enkelte av Fremskrittspartiets representanter. Jeg er litt usikker på hvor mye ørene får med seg når hodet er i sanden. Usikkerhet for arbeidstakere og industri langs kysten burde ikke være godlyder for noen i denne salen. Å få fortgang i klimaomstillingen er avgjørende for å trygge velferden og skape verdier som varer i Norge og i verden. I denne salen er vi nødt til å sørge for at ikke regningen stadig sendes videre til våre barn og barnebarn for at vi skal kunne ha dieselfest. Dette forliket om revidert nasjonalbudsjett forsterker norsk klimapolitikk og omstilling bort fra fossil energi. Det er også sånn at MDG har sagt klart ifra om at regjeringen overhodet ikke leverer på sine løfter om å iverksette tiltak som når Norges klimamål – klimamål som er vedtatt i Stortinget. Det er langt fra trygg styring i en klimakrise. Men heldigvis har flertallet, det rød-grønne flertallet på Stortinget, MDG ved bordet når vi sitter og forhandler revidert nasjonalbudsjett, og det gjør at vi har fått en klar grønn retning i dette budsjettforliket. Vi øker avgiftene på fossile varebiler samtidig som vi gir støtte til dem som velger nullutslippsløsninger. Regjeringen skal komme tilbake til forslag til hvordan vi også kan få engangsavgift på fossile lastebiler. Vi kutter hundretusener av tonn gjennom punktutslippsprogrammet og får lukket punktutslippet ved BIR i Norges nest største by, Bergen. Vi planlegger også klimakrav for hurtigbåter og bevilger 100 mill. kr til utvikling av nullutslippsbåter. I dette forliket er det noe så overraskende som en sak som Senterpartiet har fått igjennom, som jeg også skal skryte av, nemlig en skikkelig pakke for å ta vare på det vi har for bygg- og anleggsbransjen. Det er viktig – ikke bare den pakken vi har gitt til bygg- og anleggsbransjen, men også at det kommer sammen med både støtte og krav som omstiller den bransjen ut av fossilavhengigheten, og gjør at marginene i en sårbar bransje ikke blir spist opp av at det er krig i Midtøsten. Dette en retning for Norge der det lønner seg å velge klimaomstilling og å investere i det, men ikke minst der det lønner seg å ta vare på det vi har, og gå mot en mer sirkulær økonomi, som er det viktige for både klima og natur på sikt. Vi sørger for at flere bønder får støtte til biogassanlegg i bruket. Vi sørger for framdrift på innføring av Temu-avgift, sånn at vi ikke bare importerer en masse billig, miljøfiendtlig ræl som flys over halve jordkloden. Vi får gjennomslag for at det skal innføres en tekstilavgift som gjør «fast fashion» dyrere. Vi går noen skritt mot et momskutt på brukthandel og styrking av reparatørbedrifter, og ikke minst har vi fått 100 mill. kr til å rydde opp i og restaurere Oslofjorden. For alle dem, og blant disse er de fattigste i Norge, som er avhengig av kollektivtransport i hverdagen sin, at bussen går, og at trikken er rimelig, er det et historisk løft for både lommeboka og hverdagslogistikken i dette forliket. Kollektivmånedskortet for dem som er avhengig av det, blir ytterligere 160 kr billigere i hele landet, på toppen av den hundrelappen som vi fikk gjennom i høst, og vi styrker kollektivtransporten og vedlikehold av jernbanen. På denne måten kan folk stole på at de ikke er nødt til å ta opp et svært lån for å eie en bil hvis de egentlig ikke har råd til det, og de kan la bilen stå når det passer. For de hundretusenvis av velgerne som har stemt på et rød-grønt parti for å få bedre klimapolitikk, er dette forliket godt nytt, og det er de grønne gjennomslagene som er viktige for MDG.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Ingrid Liland (Miljøpartiet De Grønne) — Innlegg · 19. jun 2026 — OverStortinget