Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 16. des 2025

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))
Innlegget
Det er godt å høre at Høyre har ambisjoner, men realiteten er fortsatt en halv milliard i kutt til Nav i den viktigste oppgaven de skal gjøre. Det mener jeg er uansvarlig, men det er ikke bare det jeg mener er uansvarlig ved Høyres budsjett. Nå har de nemlig også begynt å budsjettere litt på FrP-måten. I sitt alternative statsbudsjett påstår Høyre at flere private i helsevesenet plutselig skal føre til at man sparer 300 mill. kr i sykepenger. Hvis effekten er én til én, sånn som Høyre budsjetterer med nå, lurer vi på: Hvorfor gjør dere det ikke mer? Hvorfor ikke en milliard, f.eks.? Hvorfor ikke flere milliarder? Hvis vi skulle begynt med denne useriøse måten å lage statsbudsjettet på som Høyre nå har begynt med, hvorfor skal vi egentlig stoppe der? Det kan jo se ut som litt økning i private helsetjenester kan løse hele sykefraværsproblemet. Skal vi tro Høyre, er det den måten vi skal budsjettere på i alternative budsjetter – eller hva sier du?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat