Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 18. des 2025

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i naturmangfoldloven (forbud mot næringsmessig uttak av myr) (Innst. 56 L (2025–2026), jf. Prop. 2 L (2025–2026))
Innlegget
Uttak av torv til dyrkingsmedium foregår nå på et areal som utgjør 0,4 promille av det totale myr- og sumparealet i Norge, der uttak av torv til vekstmedia utgjør maksimalt 1,5 pst. av den totale årlige tilveksten av torv. Norge har den største delen i Norden av myr som er i naturtilstand, og det er i stor grad mulig å bruke allerede degraderte myrer for torvuttak. Vil ikke statsråden også tenke at det er fornuftig at man benytter de allerede degraderte myrene til å fortsatt opprettholde en lønnsom og viktig distriktsnæring, og at det kan være viktig for å sikre norske arbeidsplasser i møte med forbudet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat