Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jan 2025

Solveig Vitanza
Solveig Vitanza
Arbeiderpartiet·Østfold

Innlegget

Jeg vil gjerne få takke Stensland for å komme med en god interpellasjon. Dette er nemlig en kamp jeg står i i det daglige. Jeg har to tenåringsdøtre, så jeg argumenterer for dette daglig. Hadde de fått bestemme, hadde jeg fått en pakke fra Temu annenhver dag, vil jeg tro. Jeg er helt enig med næringsministeren i hvordan vi skal gjøre dette med tanke på regelverksutviklingen. Der må vi forholde oss til norske rammer og at vi skal ha import og eksport som gagner hele Norges næringsliv. Det har vært gode argumenter her for hvor skadelig dette er for internasjonale arbeidsforhold. Det er jo kampsak nummer én for Arbeiderpartiet å sikre at alle får grunnleggende gode arbeidsforhold. En av de kanskje største utfordringene er miljøkonsekvensene. Det ene er selvfølgelig miljøgiftene og helsefarene og slikt som kommer av de materialene som blir brukt, men det er først og fremst bruk-og-kast-mentaliteten som er den største miljøutfordringen, fordi det fører til at vi handler inn så store kvanta av helt unødvendige ting, og det er så billig at det ikke gjør noe om det som kommer fram, ikke passer eller er feil størrelse. Fordi det var så billig, spiller det ingen rolle. Det er miljøutfordring nummer én. Det er det jeg mener kanskje er noe vi alle har ansvar for å gjøre noe med. Regjeringen har ansvar for regelverksutviklingen og slikt, men vi må gjøre noe med den kulturen som er i dag, den kulturen mine barn vokser opp med, der bruk og kast tydeligvis er helt greit, der de gjennom kanaler blir påvirket av alt mulig som er nyttig og unyttig å ha. Jeg er veldig glad for at vi i Norge har vært pådrivere i forbindelse med utformingen av EU-regelverket med tanke på at reklame mot barn og unge skal være ulovlig, men de blir allikevel påvirket gjennom influensere, TikTok, osv., som vi ikke kan regulere på samme måte. Så jeg håper alle politikere og hele samfunnet for øvrig kjenner sin besøkelsestid og bidrar til å endre litt på denne kulturen, at vi både i utdanning og på alle andre plattformer legger vekt på at vi må tenke på miljøet først og fremst, ikke bare når det gjelder akkurat hvilket produkt vi velger, men at bruk-og-kast-mentaliteten må vekk.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat