Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 15. jan 2025

Innlegget
Jeg vil følge opp der Limi sluttet når det gjelder bistand, så mitt oppfølgingsspørsmål går til utviklingsministeren. I morges publiserte tankesmien Langsikt et notat om norsk bistand gjennom Verdensbanken og FN. Der kommer det frem hvor ekstremt fragmentert norsk multilateral bistand er, og hvor stort potensialet for effektivisering er. For eksempel har Norge 86 ulike avtaler med FNs utviklingsprogram, 36 avtaler med FNs befolkningsfond, 34 avtaler med FNs høykommissær for flyktninger og 27 avtaler med UN Women. Dette er unødvendig byråkrati – mange avtaler og dyrt å administrere – og leder bare til større og mer byråkrati. I 2023 utbetalte Norge penger til 40 ulike fond administrert av Verdensbanken. Mitt spørsmål er: Er utviklingsministeren enig i at norsk multilateral bistand er ineffektiv og lite koordinert og organisert i dag? Hvordan planlegger utviklingsministeren å følge opp anbefalingene fra notatet fra tankesmien Langsikt?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat