Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 12. feb 2025

Erna Solberg
Erna Solberg
Høyre·Hordaland

Innlegget

Jeg er helt enig i at både disiplin og ro er ekstremt viktig. Noe av det vi så fram til pandemien, var en god forbedring i norsk skole. Pandemien førte til endringer, men det er fortsatt viktig. Statsråden sier at man er for mer intensivopplæring for å tette disse kunnskapshullene, men man stemmer altså imot forslag om det i Stortinget. Man gir heller ingen beskjeder til skolene om at dette skal brukes, selv om man får et faglig råd fra et utvalg som sier at dette gir gode resultater. Vi har veldig lite forskning på dette, men den forskningen som finnes, viser at dette betyr noe for både dem som henger etter, og andre – særlig når man har opparbeidet seg kunnskapshull over tid, altså når man kommer til ungdomsskolen. Veldig mange lærere sier at de kan se forskjeller i hvordan barneskoler har fungert. Da må vi kunne kreve at man tar tak når barna kommer i ungdomsskolen, og at man tetter kunnskapshullene, slik at man ikke fortsetter å sakke akterut. Mitt spørsmål er igjen: Hvorfor vil man ikke instruere og innføre en plikt for skolene til å gi de elevene som har svake grunnleggende ferdigheter, dette i starten av ungdomsskolen?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat