Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 6. mar 2025

Innlegget
Mye har skjedd siden Fremskrittspartiet gikk ut av regjering. For to en halv time siden gikk statsministeren på Stortingets talerstol og fortalte om alvoret vi står i. I 2022 satte regjeringen ned en kommisjon, totalberedskapskommisjonen. De leverte sin rapport i juni 2023, som også omhandler dette temaet. Det er ikke tatt opp i NTP, men det ble beskrevet i rapporten at man nå jobbet med NTP, og man problematiserte at nullutslippsteknologi og personbiler utfordret sårbarheten på tungbilsiden, siden regjeringen jobbet med det. Det ble tatt opp da. Alle som ikke har lest totalberedskapskommisjonens rapport, burde lese den. Der har Harald Sunde vært overtydelig, og det står tydelig i rapporten. Nå kommer det andre partier her, spesielt fra regjeringspartiet, som nærmest harselerer og sier at forsvar, politi og brannvesen ikke er omfattet av disse kravene. Det går fint. Totalberedskap – det er oss alle. Les rapporten, den er fyldig, den er god, og den peker på mange, mange utfordringer vi må løse. Det er kanskje derfor landets statsminister gikk på talerstolen i dag tidlig. Vi snakker om beredskap i den vanlige hverdagen vi skal prøve å få til å gå rundt, og også det som er kriser – ikke bare krig, men kriser for øvrig. Man må gjerne stå og si fra regjeringspartiet og fra andre partier at det ikke er noe forbud mot å selge nye bensin- og dieselbiler, det kan alle gjøre, men i praktisk politikk, hva Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gjort i regjering, er det sånn at det avgiftsmessig er ilagt et forbud. Sjelden eller aldri har det kommet så kraftige og høye avgiftshopp på en vanlig personbil i Norge, som går på bensin eller diesel, som det som kom under Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen. Jeg synes også det er spesielt å høre at samferdselsministeren står på talerstolen og sier at det ikke er så nøye dersom busser ikke får ladet, for vi må huske på at togene også går på strøm, og de kan stoppe. Det er ganske spesielt. Enda viktigere er det vel da i denne tiden å legge til rette, snu oss rundt når det skjer og kan skje alvorlige ting rundt oss, og at vi da i hvert fall sørger for at det er teknologi som kan gå dersom togene står. Det er ingen unnskyldning å si at så lenge togene står, trenger ikke bussene å gå heller. Det er ikke beredskap at eldre og syke får hjelp hjemme dersom det ikke er mulig å frakte mennesker. Det er altså ikke elbiler man etterlyser i Ukraina nå. Dette er alvorlig. Jeg sier som Sunde: «Nå er det alvor.»
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat