Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. mar 2025

Elise Waagen
Elise Waagen
Arbeiderpartiet·Østfold

Innlegget

Grendeskoletilskuddet utgjør, som statsråden var inne på, kun 1,5 pst. av det man bruker samlet på grunnskole i norske skoler. Det å legge så mye vekt på dette grunnskoletilskuddet som man gjør i denne interpellasjonen, stiller jeg meg altså høyst tvilende til. Jeg mener at tilskuddet er viktig, også fordi det er med på å holde flere skoler gående. Først og fremst skapes det her et bilde av at dette er penger som går til bygg. Det er direkte feil. Dette er penger som går til lærere, til skolemateriell, til alt man trenger for å opprettholde drift i norske skoler. Jeg vil gi representanten fra Høyre honnør for å løfte debatten om kvalitet og innhold i norske skoler. Der mener jeg det er ytterst tvilsomt, det Høyre har foreslått, og det vi har sett den siste tiden. Da Høyre gikk ut av regjeringskontorene, så vi en nedgang i PISA-undersøkelsen. Vi har sett en nedgang i barns leseglede og leseferdigheter, og i tillegg – på tross av at vi har hatt en storstilt digitalisering av norsk skole – har vi sett en nedgang i digitale ferdigheter. Man kan spørre seg hva som egentlig er Høyres svar på statusen i norsk skole, hvor vi har sett at læringen har gått ned, motivasjonen har gått ned, og vi har også flere steder sett at trivselen har gått ned. Høyre har tatt til orde for to timer ekstra naturfag. Vi har sett at de har tatt til orde for flere nasjonale prøver, og vi har sett at de har tatt til orde for avskilting av flere erfarne lærere. Svaret på statusen i norsk skole har vært mer av det samme. Dette er Arbeiderpartiet høyst kritisk til, nettopp fordi vi vet at våre unger trenger mer, og de trenger å lære annerledes. Derfor er jeg stolt av at vi har en regjering som har tatt til orde for mer konsentrasjon, som har kastet mobilene ut av norske klasserom, som har tatt til orde for mer respekt for læreren og sørget for at vi har endret opplæringsloven § 9a, sånn at læreren nå igjen kan få respekt i klasserommet. Denne regjeringen har hatt en storstilt satsing på fysiske lærebøker. Dette er egentlig et ansvar som ligger til kommunene, men her har regjeringen nå tatt et ekstra ansvar. Vi stiller tydeligere krav til lærerne og elevene, og ikke minst: Vi har satset på praktisk læring. Her er det en tilskuddspott som i år har økt til 160 mill. kr, hvor Oslo i fjor også fikk sin andel av potten. Oslo har kommet godt ut av det med denne regjeringen. Statsråden nevnte bl.a. områdesatsinger, ekstra midler til levekårsutsatte områder og penger til beredskapsteam. Denne regjeringen har, når vi vet at det har vært krevende i mange kommuner, også stilt opp med ekstra frie midler. Den kommunen jeg kommer fra, har kommet særdeles godt ut av det at man har endret inntektssystemet nettopp for å stille opp for skattesvake kommuner og kommuner som har levekårsutfordringer. Dette valgte Høyre ikke å ta stilling til da de skulle vedta inntektssystemet. Summen av dette handler om å fordele pengene på best mulig måte, stille opp for dem som trenger det mest, og legge til rette for at man kan ha kvalitet i skolen. Fra regjeringens side skal vi stille opp. Vi skal følge opp med penger til kommunene, og vi skal legge til rette for mer og bedre læring, men da er vi avhengige av at et flertall i bystyret i Oslo også følger opp med de samme prioriteringene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat