Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 31. mar 2025

Frode Jacobsen
Frode Jacobsen
Arbeiderpartiet·Oslo

Innlegget

Takk til representanten Kapur for at han tar opp et viktig tema til diskusjon gjennom denne interpellasjonen. Takk også til statsråden for et godt og grundig svar. Jeg føler meg både trygg og sikker på at den statsråden vi nettopp har hørt her, har både kunnskap, vilje og gjennomføringskraft til å ta de utfordringene vi står overfor når det gjelder barne- og ungdomskriminalitet, på alvor. Jeg er født og oppvokst i denne byen. Oslo er min by. Jeg føler meg trygg her. Mine tre barn er født og oppvokst her, og de føler seg også trygge her. Men kriminalitetsbildet er annerledes i dag enn det var i min ungdom på 1980-tallet, selv om det også da var utfordringer knyttet til ungdom og kriminalitet. Bare de siste ukene har vi sett grove og alvorlige hendelser på både Stovner og Trosterud. Det skaper utrygghet i nærmiljøene og i ungdomsmiljøene. Når det brukes kniv i konfrontasjoner mellom ungdomsgjenger, skaper det utrygghet for dem som beveger seg i området. Sånn kan vi ikke ha det. Dette er vår by, og det er våre ungdommer. Da må vi handle for å skape en trygg by for alle. Vi må skape trygge nabolag der alle er en del av fellesskapet og nærmiljøet. Jeg var nylig på besøk hos Haugerud IF, og det er imponerende å se hvordan idrettslaget der jobber aktivt med hele nabolaget på Haugerud og Trosterud for å skape trygghet og stabilitet i sitt nærmiljø. Idrettslaget, fritidsklubben, kirken, moskeen, skolen og politiet spiller på lag og trekker i samme retning. Det er viktig og fornuftig. Og det virker. Jeg håper vi kan gjøre mer av det som virker. Som statsråden var inne på, har regjeringen også gjort mye som allerede virker, eller som snart vil gi synlige resultater. Det er etablert et hurtigspor i domstolene for ungdom. Dette er nybrottsarbeid og er ikke gjort før. Oslo tingrett går i front, og jeg har tro på at rask reaksjon er av stor betydning. Ungdomsstraffen er endret. Det er lettere å kombinere meldeplikt og oppholdsforbud. Samtidig er det lettere å gi ubetinget fengsel når det er nødvendig. Dagens regjering har gitt mer penger til politiet, særlig i revidert budsjett i fjor og i statsbudsjettet for 2025. Det er også øremerkede midler helt konkret til bekjempelse av kriminelle nettverk. Vi må få slutt på nyrekrutteringen. Derfor skal det bli straffbart å utnytte mindreårige til å begå kriminalitet, enten det er for å selge dop eller begå vold. Oslo er en av åtte bykommuner som får til sammen 70 mill. kr til beredskapsteam på skolene og til å bekjempe dårlig miljø, atferdsproblemer og kriminalitet. Det er viktig å jobbe systematisk og tverrfaglig med dette. Jeg er særlig glad for at regjeringen nå jobber med én-til-én-oppfølging av særlig dem som er mindreårige, under kriminell lavalder, og ser fram til at dette konkretiseres og følges opp. Når vi vet hvem gjengangerne er, må vi kunne følge dem tett, slik at de selv ikke får mulighet til å begå nye kriminelle handlinger eller få andre til å begå dem. Vi må ta bakmennene, ikke bare ungdommene. Derfor er det varslet en lovendring som gjør det lettere for politiet å inndra verdier som de mener er ervervet på ulovlig måte. Det er ikke så attraktivt å være gjengleder hvis man er en gjengleder uten penger. Helt til slutt vil jeg minne om at det ikke bare er mer politi og lovendringer som er løsningen her. Også kommunen må være en del av løsningen ved å bidra til godt forebyggende arbeid. Representanten Kapur er også leder for Oslo Høyre, partiet som sitter med ansvaret her i Oslo. Hvilke bidrag kommer fra det Høyre-ledede byrådet? Byrådet snakker mye om å bekjempe kriminaliteten, men gjør lite. Før jul gikk ungdom i fakkeltog for å redde fritidsklubben sin, bl.a. på Holmlia og på Grorud. Høyrepolitikken i Oslo handler om å kutte i velferden for å finansiere skattekutt for dem med store boliger. Kutt til fritidsklubbene er en oppskrift på å skaffe seg flere kriminelle. Så mitt ønske er at representanten Kapur snakker med sine folk på Rådhuset her nede og ber dem bidra på den samme offensive måten som vi ser at dagens justisminister gjør.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat