Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 1. apr 2025

Tellef Inge Mørland
Tellef Inge Mørland
Arbeiderpartiet·Aust-Agder

Innlegget

Jeg er glad for at representanten Rotevatn i sin innledning startet med å understreke at mye går bra. Selv om vi nå har om lag 140 000 flere i arbeid under denne regjeringen, deler jeg en del av de bekymringene Rotevatn tar opp, f.eks. knyttet til sykefraværet og det at vi har for mange unge som står utenfor jobb og arbeid. Jeg deler likevel ikke medisinen hans, for Venstre ønsker å kutte i sykelønnen og avvikle feriepenger på dagpenger. Og er man på AAP, skal Venstre gjeninnføre ett år uten noen som helst form for inntekt, et såkalt karensår. Samtidig klarer Venstre å dele ut rause skattekutt til dem som har de største formuene i landet vårt. Hvorfor er det sånn at Venstres framtidsambisjoner på vegne av folk flest er at de skal straffes hardere om de blir syke, og hvorfor ønsker Venstre et samfunn med større forskjeller, der kutt i viktige velferdsordninger skal finansiere skattekutt til dem som allerede har mest fra før?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat