Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 6. mai 2025

Morten Stordalen
Morten Stordalen
Fremskrittspartiet·Vestfold

Innlegget

La meg først takke interpellanten for å ta opp en viktig problemstilling. Jeg er litt undrende til de svarene som blir gitt, og hva som kommer av politiske stikk fra andre partier. Vi behandlet Ryfast-problematikken, der det faktisk var for lite trafikk fordi det var blitt for dyrt. Det var en ganske ryddig debatt i Stortinget, hvor det ikke var pekeleken om hvem som la fram hva, men at man heller forsto problemet for innbyggerne, som ikke hadde råd til å bruke den nye veien. Det samme gjelder her, og det er jo det som blir sagt, at forutsetningene er endret. Jeg var selv med og behandlet proposisjonen i Stortinget. Når forutsetningene endrer seg så mye at folk ikke har råd til å bruke veien, hjelper det lite å bare oppfordre alle andre til å bruke denne veien. Hvis de ikke har økonomi til det, har vi rett og slett bommet. Og man bygde en ny firefelts vei nettopp fordi det var tvingende nødvendig og også av hensyn til trafikksikkerheten. Interpellanten peker bl.a. på hva man gjorde i Vestfold, og det er fullt mulig, og det går helt fint. Vi vet at Finansdepartementet ikke er så glad i det. Avdragstiden ble økt mot alle faglige råd, også fra Arbeiderpartiet den gangen, husker jeg. I Vestfold var det da stor bekymring knyttet til å gjøre det, for det ville bli så dyrt totalt sett – man fryktet rett og slett avvisning og økt trafikk på sideveinettet i utgangspunktet. Etter at man fikk ned takstene mye, velger folk den nye veien, det er færre avvisninger. Det betyr at folk har råd til å kjøre på den, og man unngår de alvorlige ulykkene. I mange år, hvert eneste nytt år, har jeg vært på minnemarkering over trafikkskadde og drepte i Vestfold, og ulike samferdselsministre har vært med. Jeg synes det er fint å kunne se en nedgang i den statistikken, at man stort sett har nådd null drepte på den veien som var en dødsvei før. Jeg håper samferdselsministeren tar det på alvor og vil bruke denne muligheten til å se på en forlengelse av avdragstiden. Det kan bidra. Det handler ikke om å være for eller imot bompenger, det handler om å finne løsninger istedenfor å peke på hverandre. Det hjelper ingen av dem i Agder og de som er avhengige av veien, om man står her og peker på hvem som gjorde hva. Det som er en realitet, er at man har bygd en ny flott vei, men når ingen har råd til å bruke den, håper jeg Stortinget og regjeringen tar det inn over seg og prøver å finne gode løsninger på lik linje med det man gjorde med Ryfast, som vi diskuterte her for en drøy uke siden, der flere partier sa at ja, la oss gå i dialog og se hva vi kan få til. Det ber jeg innstendig om.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat