Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 6. mai 2025

Innlegget
Tuva Moflag (A) [19:07:50] (komiteens leder): Jeg elsker pensjon, så jeg kunne ikke dy meg, og måtte tegne meg på talerlisten, jeg også. Arbeiderpartiet har en veldig stolt tradisjon for å sikre gode velferdstjenester og økonomisk trygghet gjennom hele livet. Folketrygden og pensjonssystemet er bærebjelker i denne tryggheten. Det handler om trygghet under svangerskap og fødselspermisjon, under sykdom og arbeidsledighet og ikke minst i alderdommen, når vi ikke lenger går på jobb. Denne økonomiske tryggheten handler også om rettferdighet på tvers av generasjoner. Pensjonsreformen fra 2011 sørger for at vi trygger pensjonene også for framtidens pensjonister, selv i en situasjon hvor demografien i landet vårt snus på hodet, og det blir mange færre yrkesaktive bak hver pensjonist. Pensjonsreformen av 2011 sørget for et mer omfordelende og mer rettferdig pensjonssystem, og med pensjonsreformen fikk vi også på plass obligatorisk tjenestepensjon, noe som sikret at en rekke arbeidstakere for første gang fikk pensjonsopptjening utover folketrygden. Rødt spør om ikke Arbeiderpartiet skal være med og sette nye ambisjoner. Jeg mener vi har troverdighet på at vi har levert. I denne stortingsperioden vil jeg trekke fram tre viktige forbedringer som vi har sørget for sammen med et flertall i denne salen. Det første er pensjon fra første krone, som vi fikk på plass allerede 1. januar 2022, noen få måneder etter at regjeringen tiltrådte. Vi har sørget for at pensjonen reguleres med snitt av pris- og lønnsvekst. Det sikrer at pensjonistene ikke risikerer å gå i minus når lønnsmottakerne går i pluss. Det tredje er pensjonsforliket, som vi ble enige om på selve skuddårsdagen i fjor. Her gjorde vi flere forbedringer som sørget for at det ble et mer sosialt rettferdig pensjonssystem. Vi sørget for at uføre får en bedre pensjonsutvikling, og vi styrket reguleringen av minstesatsene. Så til det som går på obligatorisk tjenestepensjon. I avtalen fra i fjor peker vi på behovet for jevnlige evalueringer av pensjonssystemet også framover. Mens fjorårets evaluering, eller den rapporten som det forliket bygde på, så på folketrygden, skriver vi i avtalen fra i fjor at vi i evalueringer framover også må se på tjenestepensjonsordningene. Jeg mener vi med dette har pekt retningen også videre for obligatorisk tjenestepensjon. Helt til slutt: Representantene fra Rødt peker på verdien av et organisert arbeidsliv, hva det gjør for at folk får sin del av kaken. Derfor var det en god nyhet vi hadde med oss på 1. mai i år. Vi vil øke fagforeningsfradraget til 10 000 kr, for det aller viktigste for at folk skal få sin del av kaken, både når de står i jobb, og når de har gått av med pensjon, er at flere er organisert.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat