Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. mai 2025

Innlegget
Vi i Arbeiderpartiet har vært kritiske til digitaliseringen av skolen. Vi har vært kritiske til om det har gått på bekostning av barns personvern, kritiske til om det har gått på bekostning av vern mot skadelig innhold, og ikke minst kritiske til om det har gjort noe med læringsutbyttet til barn. Nettopp derfor har vi i regjering innført en rekke tiltak, og vi deler forslagsstillernes engasjement i denne saken. I regjering har vi satt i verk en rekke tiltak, nettopp fordi vi vet at vi ligger på toppen i OECD i antall digitale enheter per barn i skolen, samtidig som det har skjedd i rekordfart, og ikke alle skoleeiere og kommuner har nødvendigvis satt barns beste først. Så over til forslagene: Det er et særskilt krav i opplæringsloven i dag om at man skal sørge for at barn ikke blir utsatt for kommersielt press eller reklame. Det er vår klare oppfatning at det må skoleeier ivareta og sørge for at blir fulgt. I regjering har Arbeiderpartiet sørget for at det har kommet på plass en ny veileder som beskytter elever mot uønsket og skadelig innhold på nett. Sånn som veilederen foreligger nå, skal barn i barneskolealder kun ha tilgang på et utvalgt innhold på sine enheter, mens barn i ungdomsskolen og videregående skal ha oppdaterte filtre som gjør at de stenger ute uønsket og skadelig innhold. Dette burde strengt tatt vært på plass fra dag én, da vi utleverte digitale enheter fra det offentlige til barns hender. Vi vet om eksempler der barn langt ned i barneskolealder får og har fått tak i skadelig innhold på kommunale enheter. Det skal ikke skje, og dette må skoleeiere følge opp og ta ansvar for. Vi vet at dette er et uoversiktlig felt for mange kommuner. Det er derfor vi har satt av penger til å opprette felles støttetjenester for skoleeiere, og vi har også tatt initiativ til å etablere en nasjonal tjenestekatalog, nettopp for å kunne navigere i dette landskapet. Arbeiderpartiet har fokusert på barns trygge digitale oppvekst, nettopp fordi det er noe helt annet å vokse opp i dag enn for 10 og 20 år siden. Vi har tatt til orde for at man må få på plass aldersgrense på sosiale medier, vi vil legge fram en egen stortingsmelding om en trygg digital oppvekst, og vi har sørget for at vi har lagt fram en ny digital kompetanse- og infrastrukturplan for ansatte i skoler og barnehager, nettopp fordi de ansatte må ha den riktige kompetansen i møte med nye tjenester og ny digital hverdag. Regjeringen leverer på dette området, og derfor kommer vi ikke til å stemme for forslagene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat