Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. mai 2025

Innlegget
Elise Waagen (A) [13:01:03] (ordfører for saken): Først vil jeg takke forslagsstillerne for at de fremmer en viktig sak. Sånn det er i dag, har alle barn rett til barnehageplass, men retten inntrer ved ulik alder, avhengig av når på året barnet er født. Barn som fyller ett år senest innen august, har rett til barnehageplass fra august samme år, mens barn født i september, oktober og november har rett til plass fra måneden barnet fyller ett år. Det gjør at barn født i desember fram til nå har vært i en særstilling, og potensielt har måttet vente lenge på barnehageplass. Det er en samlet komité som understreker betydningen av full barnehagedekning, både for å inkludere barn tidlig i barnehagen og for å gi foreldrene mulighet til å delta i arbeidslivet. Det er en samlet komité som står bak tilrådingen, og tilrådingen lyder: «Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag for å sikre at barn født i desember får rett til barnehageplass innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år, på lik linje med barn født i september, oktober og november.» Jeg vil nå gå over til å redegjøre for Arbeiderpartiets standpunkt i saken. Arbeiderpartiet mener det er et mål at barn skal få plass i barnehagen uavhengig av når på året barnet er født. Det er nettopp derfor vi støtter forslaget og mener at dette er viktig for mange barn og mange foreldre. Samtidig som man nå utvider retten til barnehageplass, er det viktig å ha to tanker i hodet på én gang. Tilbakemeldinger fra barnehagesektoren forteller om en krevende bemanningssituasjon. Vi vet at det mange steder er høyt sykefravær, og vi vet at det å gi denne retten også utløser behov for nye barnehageplasser og flere ansatte. Samtidig som regjeringen skal følge opp dette vedtaket, er det derfor viktig at man sikrer kvaliteten i en allerede presset bemanningssituasjon i barnehagene. Regjeringen har, sammen med Senterpartiet og SV, allerede innført en rekke tiltak for å bøte på en krevende bemanning. Sammen med nevnte partier har vi styrket budsjettet i inneværende år med 800 mill. kr, i tillegg til en tilskuddsordning for økt pedagogtetthet og bemanning i barnehager i levekårsutsatte områder, som er videreført med over 200 mill. kr. Til sammen utgjør dette om lag 1 mrd. kr, og det er vår klare mening at dette er penger som er sendt til å styrke bemanningen, og at de også må brukes til det. Denne regjeringen prioriterer barnehager høyt, og for å inkludere enda flere barn i barnehagefellesskapet er barnehageprisen nå rekordlav. Det er et viktig grep for mange barnefamilier, og jeg gleder meg til oppfølgingen av dette, for jeg vet at det betyr mye for mange barn som nå venter på sin barnehageplass.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat