Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. mai 2025

Øystein Mathisen
Øystein Mathisen
Arbeiderpartiet·Nordland

Innlegget

Jeg vil takke komiteen og statsråden og berømme den gode debatten vi har hatt både her i salen og i foranledningen før debatten her, gjennom saksbehandlingen i komiteen. Dette er en sak som for mange er utfordrende å snakke om og diskutere. Det er mange hensyn som må tas. At vi nå har et så stort flertall som vi har i denne saken, og at mange har lyttet til ansatte i skolen og deres fortellinger, ønsker og behov for en tydeliggjøring, er positivt når flertallet blir så tydelig som det blir. Fra representanten Gulati fra Fremskrittspartiet tas det opp behovet for ytterligere tiltak for å skape gode skolemiljøer og for å bekjempe mobbing og uro i klassene. Derfor er det bra at denne regjeringen har tredoblet tilskuddet til skolemiljøteam. Det er et tiltak som vi vet funker, og et tiltak som nå får betydelig økte tilskudd for å kunne hjelpe flere skoler med å skape de gode læringsmiljøene der alle sammen skal føle seg trygg og ha gode forutsetninger for å lære på skolen. Vi er også enig i at vedtaket vi nå gjør her, må følges opp i ettertid. Da er det bra at ministeren er så tydelig på det og sender de signalene, og at vi har en komité som har samlet seg rundt en formulering på dette. Når dette skal komme tilbake og å tallfeste det med år er ikke nødvendig; det som er viktig, er at vi er enige om å følge utviklingen tydelig, at et bredt flertall i komiteen står bak det, og at vi har en felles målsetting om å skape en tryggere, bedre skole der alle elever lærer og trives på en god måte.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Øystein Mathisen (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 8. mai 2025 — OverStortinget