Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 14. mai 2025

Innlegget
Fireårsoppsummeringen er jo at kampen mot de private i barnevernet svekket tilbudet man hadde, og har gjort at det er enda flere barn som ikke får det, og at fleksibilitet er blitt mindre. Jeg har også et annet eksempel på slike tiltak som det er blitt mindre av. Blant det første regjeringen gjorde, var å fjerne en del øremerkede ordninger knyttet til organisasjoner som jobber med noen av disse problemene, og er innenfor frivillig sektor. For eksempel sliter ROS i Bergen, altså de som jobber med rådgivning om spiseforstyrrelser, og må nå si opp folk – etter at de har fått mange private bidrag, men fordi denne regjeringen velger ikke å sørge for at de får et stødig tilskudd fremover. Det betyr at unge vi vet er i faresonen for faktisk å ta sitt eget liv, får dårligere hjelp fordi man svekker tilbud som er der for å hjelpe dem når de har store psykiske problemer. Det samme gjelder Gatehospitalet i Bergen, som vi fikk opprettet under handlingsplanen for rusomsorgen, som nå har ramlet ut av budsjettene og dermed er på vei til å bli nedlagt. Synes regjeringen at dette er en riktig prioritering for de svakeste gruppene i Norge? Etter fire år med denne regjeringen blir det altså færre tilbud, ikke flere.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat