Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2025

Innlegget
Tobias Hangaard Linge (A) [14:36:56] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke forslagsstillerne for å fremme et gjennomarbeidet representantforslag og vil gi dem honnør for å sikre flertall fra start, slik at undertegnede ikke har hatt våkenetter med bekymring om hvilke flertall som eventuelt kan danne seg i akkurat denne saken. Romfart er noe som engasjerer på tvers av partitilhørighet. Det finnes sikkert mange grunner til det, men den viktigste er at Norge trenger romindustrien, enten det er til å holde kontroll med havområdene våre, til å overvåke klimaendringer eller til å sikre trygg kommunikasjon og styrke vår beredskap. Norsk romindustri ligger i front med en helhetlig verdikjede. Norske bedrifter utvikler alt fra små komponenter til fullverdige satellitter. Norge blir også trolig det første landet i Europa som vil kunne sende opp satellitter i polar bane, fra Andøya Spaceport. Med det vil Norge kunne både utvikle egne satellitter, frakte dem i polar bane og motta data fra en av Norges mange bakkestasjoner. Med andre ord har norsk romindustri en lysende framtid foran seg, og potensialet for vekst i både verdier og sysselsetting er betydelig. Jeg regner med at forslagstillerne vil kommentere forslagene i sine innlegg. Med hensyn til den lange dagsordenen vil jeg gjerne også benytte dette innlegget til å komme med noen kommentarer fra Arbeiderpartiets side. I den anledning vil jeg starte med å si at jeg til min store fortvilelse i dag tidlig oppdaget at vi var ute av komiteens tilrådning VI. Av alle forslagene som fremmes i denne saken, vil jeg hevde at dette er et av dem vi er aller mest for. Hva som har skjedd, vet jeg ikke, men det viktige er uansett at Arbeiderpartiet stiller seg bak forslaget om å utarbeide en ny langsiktig romstrategi, og vi stemmer for VI i tilrådingen. Vi mener at den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen og en rask teknologisk utvikling krever oppdaterte og framoverlente strategier for at Norge skal opprettholde en sterk posisjon i internasjonal romindustri. Dette er noe både Arbeiderpartiet og regjeringen har fokusert sterkt på, og jeg tipper at også næringsministeren vil komme tilbake til dette i sitt innlegg. Jeg vil også knytte en kort kommentar til forslaget til vedtak om norsk deltakelse i EUs romprogrammer. Dette forslaget mener vi er godt ivaretatt, ettersom regjeringen med næringsministeren i spissen jobber intensivt for å sikre full norsk deltakelse i EUs romprogram fra 2028. Her er det god involvering fra berørte departementer og Norsk Romsenter. EU-kommisjonen vil legge fram sitt forslag til romprogram til høsten, og da får vi se resultatet av det arbeidet som har vært lagt ned. Det er også et par forslag til vedtak som enten direkte eller indirekte har påvirkning på framtidige budsjetter. Selv om vi fra Stortingets side langt på vei kan støtte intensjonen i forslagene, mener vi at slike spørsmål bør avklares i de ordinære budsjettprosessene, og vi står på den bakgrunn utenfor de forslagene det gjelder. Avslutningsvis vil jeg anbefale de øvrige forslagene til vedtak som Arbeiderpartiet er med på, og jeg ser fram til et fortsatt godt tverrpolitisk romsamarbeid her på Stortinget.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat