Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 28. mai 2025

Innlegget
Jeg registrerer at statsråden nå sa hun skal satse på realfagene, til tross for at man stemmer ned alle forslag i denne salen om å satse på realfagene. Regjeringen har tvert imot svekket realfagene. Noe av det første de gjorde da de kom inn i regjeringskontorene, var bl.a. å fjerne ekstra naturfagopplæring, som er en viktig del av det. La meg gå tilbake til dette med tidlig innsats. Jeg er veldig opptatt av at vi har 20 års erfaring med å lage en inkluderende skole, hvor man i samme klasserom skal ha dem som har litt lærevansker, de som har dyskalkuli, de som har dysleksi. De skal ikke sitte på et siderom et annet sted, de skal være en del av det klasserommet. Men så sier man at det oppleves å være stigmatiserende. Det utvalget statsråden selv har satt ned, skjermbrukutvalget, ga tydelige og klare anbefalinger om at all faglig hjelp også dreier seg om å bruke digitale løsninger. Skal det altså være stigmatiserende i klasserommet? Mitt spørsmål er igjen: Hva konkret er det statsråden gjør for tidlig innsats?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat