Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 6. jun 2025

Innlegget
Jeg vil starte med å takke Sivilombudets medarbeidere for den viktige jobben de gjør. Jeg vil også takke saksordføreren for en grundig og god jobb. Jeg har ikke så mye å tilføye utover det saksordføreren har sagt, som jeg i stor grad er enig med ham i. I tillegg vil jeg vise til de to særskilte meldingene som Sivilombudet har lagt fram, og som vil bli behandlet senere i dag. Det er to alvorlige saker, som også er omtalt i årsmeldingen. Den ene handler om den uholdbare situasjonen i norske fengsler, hvor en betydelig andel innsatte i fengslene låses inn alene på egen celle store deler av døgnet, uten at det skyldes den innsattes egen atferd. Det er en utvikling som Sivilombudet har pekt på over lang tid, og ombudet slår fast at det er for mange innsatte som har en hverdag med innlåsing i 18–22 timer i døgnet og høy risiko for isolasjonsskade. Den andre handler om lang saksbehandlingstid, og vi kommer tilbake til også den diskusjonen senere i dag. Jeg vil understreke at Arbeiderpartiet, sammen med flertallet i komiteen, mener det er nødvendig å påpeke at forvaltningsorganer må prioritere oppfølgingen av ombudets uttalelser, også der ombudet i tillegg til å konkludere i den enkelte sak ber forvaltningsorganet om å utarbeide nye rutiner, endre praksis eller følge opp en sakstype på en konkret måte. I mange tilfeller skjer det dessverre ikke, noe komiteen tok inn over seg da den behandlet årsmeldingen for 2023 og mente «at ombudet bør prioritere saker der forvaltningen har vist manglende vilje til å korrigere etter tidligere anbefalinger», jf. Innst. 342 S for 2023–2024. Det samme flertallet uttrykker også en forventning om at forvaltningsorganer følger med på uttalelser som gjelder forvaltningsrettslige temaer generelt og konkrete temaer forvaltningsorganet selv jobber med, og innretter sin praksis etter ombudets uttalelser. Flertallet merker seg at Sivilombudet i noen saker peker på mangler i regelverket. I slike saker bør forvaltningen sikre at regelverket blir revidert, oppdatert og utviklet på en måte som gjør at framtidige mangler unngås. Et mindretall i komiteen viser til at situasjonen på Politiets utlendingsinternat på Trandum har blitt tatt opp i Sivilombudets årsmelding i en årrekke. Regjeringen har gjennom hele inneværende stortingsperiode lovet en revisjon av utlendingsinternatforskriften. Sivilombudet skriver i årsmeldingen at det er svært uheldig at departementets arbeid med revisjon av utlendingsinternatforskriften trekker ut over flere år. Arbeiderpartiet er glad for at justis- og beredskapsministeren i brev av 14. april til komiteen sier seg enig i at det har tatt for lang tid å ferdigstille høringsforslaget, og det er bra at departementet i mars sendte forslag til ny forskrift på høring. Fristen for høring er 15. august, og da kan vi omsider se en løsning i saken i nær framtid.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat