Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 6. jun 2025

Frode Jacobsen
Frode Jacobsen
Arbeiderpartiet·Oslo

Innlegget

Også i denne saken vil jeg starte med å gi en takk til Sivilombudets folk for utholdenheten. Sivilombudet har år etter år påpekt dårlige forhold for innsatte i fengslene, innlåsing på cellene uten selvforskyldt grunn, og påpekt at dette kan være i strid med den europeiske menneskerettskonvensjonen, EMK, og ikke minst hvilke konsekvenser det har for den enkelte innsatte, men også for samfunnet. Arbeiderpartiet har alltid ment og mener at det er et grunnleggende prinsipp at straffedømte er dømt til frihetsberøvelse og ikke til dårlige soningsforhold. Vi mener dessuten at god kriminalomsorg er en riktig og viktig investering for økt trygghet i samfunnet. Vi registrerer med glede at alle partiene nå slutter seg til en slik forståelse, og jeg siterer fra innstillingen: «Komiteen viser til at et hovedmål med fengselsstraff er tilbakeføring til samfunnet og god rehabilitering. Dette er et viktig mål i vårt rettssystem. Fengselet skal hjelpe den innsatte med å endre atferd, få behandling (f.eks. for rusproblemer), utdanning, arbeidserfaring, og bygge ferdigheter som gjør det lettere å leve et lovlydig liv etter løslatelse.» Her er det på sin plass å takke saksordføreren for jobben han har gjort. Med innlevelse og alvor har han behandlet denne saken og fått enighet i komiteen. En velfungerende kriminalomsorg som virker etter hensikten, koster penger. Viljen til å prioritere kriminalomsorgen når budsjetter skal gjøres opp, er ulik. Slik vi i Arbeiderpartiet ser det, har det vært et stort hull å fylle penger i etter at høyreregjeringen unnlot å finansiere kriminalomsorgen de åtte årene de styrte. Så har Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet bevilget mer penger over flere år. Det har ikke vært nok, men det har hjulpet, selv om tallene Sivilombudet presenterer, kan gi et annet inntrykk. At en enstemmig komité er enig i hovedmålet som jeg nettopp siterte, gir håp om at alle partier som går inn i framtidige regjeringer, vil huske denne enigheten og bevilge penger deretter, og at de vil huske saken når vi i Stortinget mottar stortingsmeldingen om straffegjennomføring, der bemanningsutfordringer og ivaretakelse av innsattes helse er viktige temaer, slik statsråden bebuder i sitt svar til komiteen. I statsrådens svar kommer det også fram at en høring om forslaget til lovendringer i straffegjennomføringsloven og helselovgivningen som har til formål å avhjelpe problemene med isolasjon i fengsler, er gjennomført og nå er til oppfølging i departementet. Statsråden redegjør i svarbrevet for utfordringer i kriminalomsorgen og ulike tiltak som er igangsatt for å redusere omfanget av isolasjon. Sammen med Senterpartiet og SV i budsjettavtalen for 2025 er det bevilget 100 mill. kr til økt bemanning i fengslene. Det er en viktig anerkjennelse av situasjonen i norske fengsler og det fengselsansatte har stått i og fortsatt står i. Det er et steg i riktig retning for å forbedre forholdene i kriminalomsorgen, få ned bruken av isolasjon og sørge for at innsatte får tilstrekkelig med tid utenfor cellen hver dag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat