Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 6. jun 2025

Innlegget
Peter Frølich (H) [09:32:16] (komiteens leder): Sivilombudets særskilte melding om isolasjon i norske fengsler er alarmerende. Omfanget av innlåsing er fortsatt urovekkende høyt. Det mest urovekkende er at situasjonen har forverret seg siden 2019. Isolasjonsskader er blitt dokumentert, og ombudet advarer om alvorlige konsekvenser for innsattes helse. Dette er kritikkverdig, og det er også utfordrende i lys av våre menneskerettslige forpliktelser etter EMK, men også etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Uansett om man ønsker strenge og langvarige straffer i Norge eller ikke, har vi i Stortinget tverrpolitisk og i lang, lang tid vært helt enige om at vi skal pålegge oss selv som nasjon å behandle innsatte humant og med verdighet. Det er veldig gode grunner til den politikken. I praksis krever dette dagtilbud, fellesskapsarealer og tilstrekkelig bemanning, men likevel ser vi mangler på disse områdene og at det fører til isolasjon. Justisministeren skriver i brevet til komiteen at det er utfordringer med utdaterte fengsler og innsatte med sammensatte behov. Det er helt klart en del av forklaringen. Tiltak som f.eks. nye byggeprosjekter og nasjonal fellesskapsavdeling osv. er positivt, men Sivilombudet er krystallklart i sin oppfølgende advarsel om at disse tiltakene ikke er tilstrekkelige for å redusere risikoen for menneskerettighetsbrudd. Komiteen deler den bekymringen og oppfordrer statsråden til å gjennomgå tiltakene på nytt, gjerne i tett dialog med Sivilombudet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat