Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 6. jun 2025

Innlegget
Vi følger egentlig opp og vurderer flere tiltak i dette samme sakskomplekset. Jeg er grunnleggende sett enig i problembeskrivelsen. Det tror jeg alle partier er. Vi har et problem hvis vi får store opphopninger av sosiale problemer i enkeltområder. Det er også noen dilemmaer knyttet til måten vi organiserer dette på. Det ene er at man i Norge i og for seg kan bosette seg akkurat der man vil. Det kan vi alle sammen. Da er spørsmålet: Når har man bodd i Norge lenge nok til å bestemme selv hvor man skal bo, hvis man ikke lenger er mottaker av en ytelse? Det er et dilemma som kommer veldig tydelig til uttrykk med de forslagene Fremskrittspartiet her har fremmet. Et annet poeng jeg mener er veldig viktig, er at noe flytting også er bra. Hvis man flytter fra arbeidsledighet i kommunen man ble bosatt i, til en kommune hvor man faktisk får jobb, er det veldig bra at man flytter, også om det er en kommune hvor det er mange innvandrere fra før, for det å delta i arbeidslivet er det aller viktigste. Vi jobber stadig med å forsøke å finne nye måter å lykkes bedre med integreringen på, og vi vil selvfølgelig også vurdere hvordan vi kan få bedre grep om sekundærflytting.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat