Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 6. jun 2025

Innlegget
Det er i grunnen det samme spørsmålet representanten stiller meg hver eneste gang vi treffes i denne salen, og svaret er det samme fra undertegnede hver gang, nemlig at det på en del områder går ganske bra, og på en del områder har vi store utfordringer. Det er selvfølgelig et problem for Norge, men også for de kvinnene det gjelder, at så få kvinner med bakgrunn fra f.eks. Syria er i arbeid. Vi trenger flere hender i arbeid, og vi trenger også at innvandrerne våre blir selvforsørget. Det er egentlig bortkastede ressurser for dette landet at innvandrerdamene våre jobber i så liten grad som de gjør. Derfor jobber vi med politikk også for å sørge for å få flere i arbeid. Ganske mye av det som handler om å få folk i aktivitet, eller det å avtale mellom kommuner at man kan nektes sosialhjelp dersom man flytter før introduksjonsstøtten opphører, er noe som håndteres i kommunene. Fremskrittspartiet er med og styrer alle de største kommunene i dette landet. Fremskrittspartiet har lokalpolitikere over hele landet som kan håndheve dette strengere enn i dag, for rammeverket ligger der. Spørsmålet til representanten er om han også bruker eget parti til å oppnå det han selv her peker på at vi bør løse bedre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat